Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:
Vnitřní řeč (řeč pro sebe)
Vnitřní řeč (řeč pro sebe) označuje mentální proces, při kterém člověk používá jazyk k myšlení a sebeorganizaci. Je to forma komunikace, která probíhá uvnitř mysli, a to bez toho, aby byla vyslovena slova nahlas. Vnitřní řeč je způsob, jakým si člověk může organizovat myšlenky, plánovat činnosti, reflektovat situace nebo si připomínat informace.
V souvislosti s dětským vývojem se vnitřní řeč vyvíjí postupně a má klíčovou roli v kognitivních procesech. U malých dětí se vnitřní řeč nejprve objevuje jako „řeč nahlas“ – děti si často povídají samy se sebou, když si hrají nebo se učí nové dovednosti. Tento fenomén nazýváme egocentrická řeč, což je podle Piageta běžné v předškolním věku. Děti v této fázi mluví nahlas, i když nejsou ve společnosti, aby si usnadnily organizování myšlenek a koordinování svého chování. Tento proces je pro dítě přirozený a slouží jako nástroj, který mu pomáhá při řešení problémů nebo při vykonávání nových úkolů.
Kolem 7. roku života se tato vnější řeč začíná přetvářet do vnitřní řeči, která již nevyžaduje, aby byla vyslovována nahlas. Děti si začínají uvědomovat, že mohou své myšlenky a plány udržovat v mysli bez nutnosti je verbalizovat. Vnitřní řeč se stává klíčovým nástrojem pro mentální organizování, koncentraci, seberegulaci a rozhodování. V průběhu školního věku, kdy děti rozvíjejí komplexnější kognitivní schopnosti, se vnitřní řeč stává stále sofistikovanější a umožňuje jim efektivněji řešit problémy, plánovat, sebekontrolovat a zlepšovat školní výkony.
Vnitřní řeč je důležitá pro rozvoj vyšších kognitivních funkcí, jako je pozornost, paměť a schopnost se učit nové věci. Tato schopnost také pomáhá dětem (a později dospělým) udržovat koncentraci při složitých úkolech nebo při plnění cílů.
Zdroje souvisejících informací:
- FLAVELL, John H. Cognitive Development. 4. vyd. Pearson, 2004. ISBN 978-0-13-119723-2.
- PIAGET, Jean. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-30512-2.
- VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
Články, které by vás mohly zajímat: