Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Vnitřní řeč (řeč pro sebe)

Vnitřní řeč (řeč pro sebe) označuje mentální proces, při kterém člověk používá jazyk k myšlení a sebeorganizaci. Je to forma komunikace, která probíhá uvnitř mysli, a to bez toho, aby byla vyslovena slova nahlas. Vnitřní řeč je způsob, jakým si člověk může organizovat myšlenky, plánovat činnosti, reflektovat situace nebo si připomínat informace.

V souvislosti s dětským vývojem se vnitřní řeč vyvíjí postupně a má klíčovou roli v kognitivních procesech. U malých dětí se vnitřní řeč nejprve objevuje jako „řeč nahlas“ – děti si často povídají samy se sebou, když si hrají nebo se učí nové dovednosti. Tento fenomén nazýváme egocentrická řeč, což je podle Piageta běžné v předškolním věku. Děti v této fázi mluví nahlas, i když nejsou ve společnosti, aby si usnadnily organizování myšlenek a koordinování svého chování. Tento proces je pro dítě přirozený a slouží jako nástroj, který mu pomáhá při řešení problémů nebo při vykonávání nových úkolů.

Kolem 7. roku života se tato vnější řeč začíná přetvářet do vnitřní řeči, která již nevyžaduje, aby byla vyslovována nahlas. Děti si začínají uvědomovat, že mohou své myšlenky a plány udržovat v mysli bez nutnosti je verbalizovat. Vnitřní řeč se stává klíčovým nástrojem pro mentální organizování, koncentraci, seberegulaci a rozhodování. V průběhu školního věku, kdy děti rozvíjejí komplexnější kognitivní schopnosti, se vnitřní řeč stává stále sofistikovanější a umožňuje jim efektivněji řešit problémy, plánovat, sebekontrolovat a zlepšovat školní výkony.

Vnitřní řeč je důležitá pro rozvoj vyšších kognitivních funkcí, jako je pozornost, paměť a schopnost se učit nové věci. Tato schopnost také pomáhá dětem (a později dospělým) udržovat koncentraci při složitých úkolech nebo při plnění cílů.

Zdroje souvisejících informací:

  1. FLAVELL, John H. Cognitive Development. 4. vyd. Pearson, 2004. ISBN 978-0-13-119723-2.
  2. PIAGET, Jean. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-30512-2.
  3. VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
    Štítky u tohoto hesla: kognitivní procesy | komunikace | mluvení | myšlení | řeč | škola | učení

    Články, které by vás mohly zajímat:

    Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

    Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

    Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

    Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

    Metody, jak podporovat kresbu u dětí

    Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

    Psychologický význam dětských kreseb

    Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

    Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

    Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

    Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

    Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

    Důvěřujte specialistům.

    EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.