Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Kognitivní vývoj

Kognitivní vývoj se týká procesu, během něhož získáváme, zpracováváme a rozšiřujeme své poznávací schopnosti, jako je myšlení, vnímání, paměť a řešení problémů. Díky němu se učíme rozumět světu kolem sebe, přizpůsobujeme se novým situacím a dokážeme efektivně komunikovat a řešit každodenní problémy.

Jean Piaget, významný švýcarský psycholog, identifikoval čtyři základní stádia kognitivního vývoje:​

  1. Senzomotorické stádium (0–2 roky)
    Dítě poznává svět prostřednictvím smyslů a motorických aktivit.​
  2. Předoperační stádium (2–7 let)
    Dítě začíná používat symbolické myšlení, ale jeho myšlení je stále egocentrické a nerozumí logickým operacím.​
  3. Stádium konkrétních operací (7–11 let)
    Dítě rozvíjí schopnost logického myšlení o konkrétních objektech, událostech a dokáže se vcítit do pohledu druhých.​
  4. Stádium formálních operací (od 12 let)
    Dítě je schopno abstraktního a hypotetického myšlení, dokáže systematicky plánovat a řešit komplexní problémy.​

Piagetova teorie zdůrazňuje, že děti procházejí těmito stádii ve stejném pořadí, i když tempo může být individuální. Každé stádium představuje kvalitativně odlišný způsob myšlení a chápání světa.​

To, jak děti přemýšlejí a učí se, ovlivňuje jak vývoj jejich mozku, tak i zkušenosti, které získávají ze svého okolí. Interakce s okolím, vzdělávání a sociální vztahy hrají významnou roli v rozvoji kognitivních funkcí. Pokud lépe pochopíme, jak se u dětí vyvíjí myšlení a schopnost učit se, můžeme jim přizpůsobit výuku a výchovu tak, aby se rozvíjely co nejlépe podle svých možností.

Zdroje souvisejících informací:

  1. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
  2. PIAGET, Jean. The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press, 1952. ISBN 978-0823682072.
  3. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.