Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:
Myšlení
Myšlení je proces, který umožňuje dětem zpracovávat informace, řešit problémy a učit se novým věcem. Švýcarský psycholog Jean Piaget identifikoval čtyři stádia kognitivního vývoje, která popisují, jak se myšlení dětí mění s věkem:
- Senzomotorické stádium (0–2 roky)
V tomto období děti poznávají svět prostřednictvím smyslů a pohybů. Učí se, že jejich činy mohou ovlivnit okolí, a začínají rozumět stálosti objektu – tedy že objekty existují, i když nejsou viditelné. - Předoperační stádium (2–7 let)
Děti začínají používat jazyk a rozvíjejí schopnost představivosti. Jejich myšlení je egocentrické, což znamená, že mají obtíže vidět svět z perspektivy jiných lidí. V této fázi také dochází k rozvoji symbolického myšlení, kdy objekty mohou reprezentovat něco jiného než samy sebe. - Stádium konkrétních operací (7–11 let)
Děti začínají logicky uvažovat o konkrétních událostech. Také jsou schopny třídit objekty podle více vlastností a rozumí tomu, že akce mohou být vráceny zpět do původního stavu (například že voda se dá vylít zpět do původní nádoby, aniž by se změnilo její množství). - Stádium formálních operací (od 12 let)
V tomto stadiu se rozvíjí schopnost abstraktního a hypotetického myšlení. Dospívající mohou vytvářet teorie, systematicky testovat hypotézy a uvažovat o abstraktních pojmech, jako je spravedlnost nebo svoboda.
Piaget tvrdil, že děti si poznání o světě vytvářejí samy díky tomu, jak si hrají a zkoumají své okolí. Během jejich vývoje se přitom mění způsob, jakým přemýšlejí a chápou věci.
Zdroje souvisejících informací:
- PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
- PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
Štítky u tohoto hesla: abstraktní myšlení | kognitivní vývoj | logické myšlení | myšlení | představivost | symbolické myšlení | učení
Články, které by vás mohly zajímat: