Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Myšlení

Myšlení je proces, který umožňuje dětem zpracovávat informace, řešit problémy a učit se novým věcem. Švýcarský psycholog Jean Piaget identifikoval čtyři stádia kognitivního vývoje, která popisují, jak se myšlení dětí mění s věkem:​

  1. Senzomotorické stádium (0–2 roky)
    V tomto období děti poznávají svět prostřednictvím smyslů a pohybů. Učí se, že jejich činy mohou ovlivnit okolí, a začínají rozumět stálosti objektu – tedy že objekty existují, i když nejsou viditelné.​
  2. Předoperační stádium (2–7 let)
    Děti začínají používat jazyk a rozvíjejí schopnost představivosti. Jejich myšlení je egocentrické, což znamená, že mají obtíže vidět svět z perspektivy jiných lidí. V této fázi také dochází k rozvoji symbolického myšlení, kdy objekty mohou reprezentovat něco jiného než samy sebe. ​
  3. Stádium konkrétních operací (7–11 let)
    Děti začínají logicky uvažovat o konkrétních událostech. Také jsou schopny třídit objekty podle více vlastností a rozumí tomu, že akce mohou být vráceny zpět do původního stavu (například že voda se dá vylít zpět do původní nádoby, aniž by se změnilo její množství).
  4. Stádium formálních operací (od 12 let)
    V tomto stadiu se rozvíjí schopnost abstraktního a hypotetického myšlení. Dospívající mohou vytvářet teorie, systematicky testovat hypotézy a uvažovat o abstraktních pojmech, jako je spravedlnost nebo svoboda.​

Piaget tvrdil, že děti si poznání o světě vytvářejí samy díky tomu, jak si hrají a zkoumají své okolí. Během jejich vývoje se přitom mění způsob, jakým přemýšlejí a chápou věci.​

Zdroje souvisejících informací:

  1. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
  2. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
Články, které by vás mohly zajímat:

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Ze školky do školy – přechod dítěte z mateřské na základní školu

První den ve škole – to je silná vzpomínka pro mnoho z nás, která nám v paměti zůstává celý život. Je to nepochybně velký milník v životě člověka. Pojďme se společně podívat na to, jak zvládnout přechod z mateřské školky na základní školu co nejlépe. Čtení na 8...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.