Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Myšlení

Myšlení je proces, který umožňuje dětem zpracovávat informace, řešit problémy a učit se novým věcem. Švýcarský psycholog Jean Piaget identifikoval čtyři stádia kognitivního vývoje, která popisují, jak se myšlení dětí mění s věkem:​

  1. Senzomotorické stádium (0–2 roky)
    V tomto období děti poznávají svět prostřednictvím smyslů a pohybů. Učí se, že jejich činy mohou ovlivnit okolí, a začínají rozumět stálosti objektu – tedy že objekty existují, i když nejsou viditelné.​
  2. Předoperační stádium (2–7 let)
    Děti začínají používat jazyk a rozvíjejí schopnost představivosti. Jejich myšlení je egocentrické, což znamená, že mají obtíže vidět svět z perspektivy jiných lidí. V této fázi také dochází k rozvoji symbolického myšlení, kdy objekty mohou reprezentovat něco jiného než samy sebe. ​
  3. Stádium konkrétních operací (7–11 let)
    Děti začínají logicky uvažovat o konkrétních událostech. Také jsou schopny třídit objekty podle více vlastností a rozumí tomu, že akce mohou být vráceny zpět do původního stavu (například že voda se dá vylít zpět do původní nádoby, aniž by se změnilo její množství).
  4. Stádium formálních operací (od 12 let)
    V tomto stadiu se rozvíjí schopnost abstraktního a hypotetického myšlení. Dospívající mohou vytvářet teorie, systematicky testovat hypotézy a uvažovat o abstraktních pojmech, jako je spravedlnost nebo svoboda.​

Piaget tvrdil, že děti si poznání o světě vytvářejí samy díky tomu, jak si hrají a zkoumají své okolí. Během jejich vývoje se přitom mění způsob, jakým přemýšlejí a chápou věci.​

Zdroje souvisejících informací:

  1. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
  2. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.