Co, kdy a jak

Přehled vývoje dítěte do 7 let

Děti jsou radost a každé je unikátní. Nesnažme se pasovat je do tabulek. Přesto je užitečné vědět, kdy by co rámcově měly umět. Nebojte, malé zpoždění nehraje roli.

V případě opožděných dovedností dítěte kontaktujte logopeda nebo dětského praktického lékaře.

Věk dítěte

Správný vývoj řeči, výslovnosti a porozumění

Sociální kontakt a koordinace zraku a ruky

Správný vývoj řeči, výslovnosti a porozumění

Sociální kontakt a koordinace zraku a ruky

2-4
měsíce

  • broukání a vrnění složené ze samohlásek, souhlásek a zvuků
  • umí spojit ruce
  • sleduje očima osoby a předměty pohybující se v jeho zorném poli
  • umí se usmát

5-7
měsíců

  • „žvatlání“: dítě si hraje se slabikami, vědomě opakuje řetězce slabik: mamama, bababa, nanana…
  • rozmanité množství zvuků a intonací
  • neslyšící děti řeč nenapodobují
  • natahuje ruce a chytá předměty
  • přendává si hračku z jedné ruky do druhé, bouchá s ní o stůl, udrží dvě kostky
  • rozlišuje známé tváře

8-10
měsíců

  • „papouškování“ (spojování a opakování různých slabik): dítě se snaží napodobit řeč dospělých: mama, maja, papa…
  • počátky porozumění řeči (rozumí některým slovům – hračky, osoby podle jména, slovo „ne“)
  • dokáže uchopit malý předmět (např. korálek) palcem a ukazováčkem
  • zkouší postavit hrad z kostek
  • umí „paci, paci, pacičky“

11-12
měsíců

  • řetězce slabik se stále více podobají slovům
  • řeč je úmyslně namířena k jednotlivým osobám
  • umí říct 1-3 slova
  • umí samohlásky A, E, I, O, U a souhlásky P, B, M, T, D, N a J
  • vkládá kostky do krabice, zkouší postavit věž ze dvou kostek
  • plní jednoduché příkazy podporované dalšími gesty

13-18
měsíců

  • dítě umí říct průměrně asi 10 slov
  • umí ukázat, co je na obrázku
  • dítě nahrazuje celou větu slovem „dej“ = dej mi míč, „mami“ + gesto = maminko, dej mi to
  • staví věž ze 2-4 kostek
  • dokáže signalizovat své fyziologické potřeby
  • dokáže splnit příkazy: „Polož to sem.“

19-24
měsíců

  • skládá jednoduché dvouslovné výrazy
  • používá především podstatná jména
  • používá od 50 do 170 slov
  • začíná používat zájmena: já, ty, moje (někdy nesprávně) 
  • otáčí stránky, kartičky
  • kreslí vodorovné a svislé čáry
  • staví vláček
  • hodně gestikuluje a používá mimiku

2
roky

  • skládá věty ze 2-3 slov
  • číslice: jeden, dva, tři
  • často používá slůvko „ne“ (nechci, to ne)
  • používá zájmeno „se“ (umyji se, hraju si)
  • slovní zásoba 50-300 slov
  • splní příkaz složený ze dvou částí („kde je míč“, „dej mi míč“)
  • do 2,5 let zvládá hlásky F, V, H, CH a dvojhlásky AU a OU; hlásky K, G jsou individuální
  • pomáhá dospělým v každodenních činnostech
  • pomáhá uklízet hračky
  • ve větách převažuje expresivní oznámení

3
roky

  • skládá věty ze 3-4 slov
  • umí říct, jak se jmenuje
  • pokládá jednoduché otázky
  • zkouší zpívat a učí se krátké říkanky
  • začíná používat sykavky, často ale nepřesně
  • jezdí na tříkolce
  • dokáže stát chvilku na jedné noze
  • postaví věž z 8-9 kostek
  • nakreslí kolečko a křížek
  • rozpoznává některé barvy
  • zná své pohlaví

3-4
roky

  • slovní zásoba roste až na 1000 slov
  • používá správně množné číslo a slovesa
  • používá otázku „Proč?“
  • dítě mluví ve větách
  • snaží se kontrolovat svůj hlas, tempo řeči a rozezná rytmus
  • napodobuje série číslic, snaží se o počet 1, 2, 3…
  • chápe časové pojmy (ráno, večer)
  • do 3,5 let dítě upevní hlásky T, D, N a umí slabiky BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
  • sestaví puzzle, navléká korále a chytí míč
  • drží tužku (pastelky) prsty a umí obtáhnout tvary
  • dokreslí jednoduchá spojení a obrázkové hádanky
  • staví na sebe několik kostek
  • skáče po jedné noze a střídá nohy při chůzi ze schodů
  • samostatně se obléká, čistí si zuby bez pomoci
  • rozezná barvy a umí dvě až tři pojmenovat, rozezná geometrické tvary

4-5
roků

  • slovní zásoba je v rozmezí 2000-3000 slov
  • používá složené věty a vypráví příběhy podle obrázků
  • popíše předměty a chápe prostorovou orientaci za použití slov: „za, mezi, vedle…“
  • tvoří analogická spojení „čepice patří na hlavu, boty patří na nohy“
  • rozezná a chápe protiklady
    „malý x velký, prázdný x plný“
  • rozezná rýmy slov
  • automatizuje se měkčení slabik DĚ, TĚ, NĚ a vyvíjí se hlásky Č, Š, Ž
  • kreslí postavy, domy a zvířata
  • dokreslí neúplný obrázek a začíná malovat podle vzoru
  • vystřihuje a lepí jednoduché tvary, modeluje
  • dovede šroubovat
  • začíná samostatně jezdit na kole
  • dokáže zavázat boty, samostatně používá WC
  • dokáže chodit po lavičce bez pomoci
  • zná své jméno i věk

5-6
roků

  • používá správně minulý i budoucí čas
  • počítá do 10 (sčítá a odčítá do 3), chápe posloupnosti
  • používá logické myšlení a předpovídá, co se stane v příběhu
  • rozvíjí se abstraktní myšlení, řeší hádanky
  • hlásky L, R, Ř a sykavky C, S, Z se spontánně daří většinou po 5. roce věku, dítě je umí do 6 let
  • kreslí podle vzoru a dokreslí detaily na obrázku
  • rozlišuje pohlaví osob a pozná pravou a levou část těla
  • vystřihuje s určitou přesností
  • skáče přes švihadlo, hraje stolní hry
  • začíná psát písmena i číslice, zvládá svůj podpis
  • přeskakuje z nohy na nohu
  • zná jména rodinných příslušníků, své bydliště a povolání rodičů

6-7
roků

  • správná artikulace a správný slovosled ve větách
  • dozrává sluchová diferenciace
  • má rozvinuté logické i abstraktní myšlení
  • rozumí složitým dějům
  • dítě správně používá všechny hlásky včetně kombinace sykavek Č, Š, Ž, C, S, Z
  • správně rozlišuje pravou a levou stranu, vyhranění laterality
  • kreslí postavy s detaily, kopíruje předlohy
  • má ustálenou barevnost
    (slunce = žlutá)
  • začíná číst, psát a počítat

Zpracováno dle: Klenková, J.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. BRNO: MC nakladatelství, 2003 a ve spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisiniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.