Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v tomto článku.

31. 01. 2025

Čtení na 2 minuty

Když je dítě připravené a ne podle toho, kolik mu je let

Věk je jenom číslo. A to platí také ve vývoji dětí. Pokud si klademe otázku, kdy by děti měly začít s psaním, měli bychom se spíše zaměřit na následující parametry:

  • fyzická připravenostvývoj jemné motoriky (uchopení tužky, koordinace oko-ruka) je zcela zásadní pro proces psaní,
  • kognitivní a jazyková připravenost – schopnost rozlišovat písmena, základní povědomí o jazyce a zvucích,
  • emoční připravenost – děti mají zájem o psaní a také schopnost soustředit se.

Kromě těchto vodítek samozřejmě existují určitá doporučující kritéria podle věku:

  • předškolní věk (4-5 let) – zaměřit bychom se měli zejména na hravé kreslení a přípravu na psaní,
  • začátek školní docházky (6-7 let)v tomto období již dochází k systematické výuce ve škole.

Buďme obezřetní v tom, abychom děti nepřetěžovali a nevytvořili tak u nich nechuť k psaní. Nezačínejme s učením příliš brzy.

Jak začít s výukou psaní – tipy pro rodiče i učitele

Pokud se domníváme, že děti jsou již připravené, existuje několik tipů, jak s výukou psaní začít:

  • hravý přístup k psaní – využijme různých typů her, např. poznávání tvarů písmen – děti mohou psát do písku či malovat písmena prstem,
  • povzbuzování místo vytváření tlaku – důležitou roli hrají naše pochvaly za snahu a progres; vyhněme se raději přísné kritice a srovnávání s ostatními,
  • správné návyky od začátku – učme děti správnému úchopu tužky, poloze ruky, ale také sezení; pokud je potřeba, poskytněme jim vhodné pomůcky jako např. ergonomické tužky, papír s linkami apod.

Časté chyby při výuce psaní

Čemu bychom se měli ve výuce vyvarovat? Jak jsme již zmínili výše, nepřetěžujme děti a nebuďme příliš perfekcionističtí. Neignorujme přirozený vývoj dětí – správný vývoj jemné motoriky je klíčový pro psaní. Přizpůsobujme se individuálně schopnostem dítěte, neboť každé dítě je jiné.

 

Učme děti psát hravou a nenásilnou formou, která podporuje jejich zájem a radost z učení. Ta je daleko důležitější než finální výtvor. Buďme trpěliví a nezapomínejme na pozitivní přístup – to vše přinese své ovoce.

 

„Každé velké psaní bylo jednou jen neobratné škrábání.“

– Ralph Waldo Emerson

Zdroje souvisejících informací:

  1. Je vhodné učit děti číst a psát už v mateřské škole? Mensa Česko: pro nadané děti. 2015. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=465. [cit. 2025-01-29].
  2. Beginning Writing. Online. Growing Hands-On Kids. 2025. Dostupné z: https://www.nemours.org/reading-brightstart/reading-skills-by-age/pre-reading-skills/beginning-writing.html. [cit. 2025-01-29].
  3. Handwriting skills for children. Online. Raisingchild.net.au. 2023. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/toddlers/play-learning/learning-ideas/handwriting. [cit. 2025-01-29].
  4. The Handwriting Book. Online. Functional Skills for Kids authors, 2017. Dostupné z: https://www.scribd.com/document/700807278/THE-HANDWRITING-BOOK-FINAL-1. [cit. 2025-01-29].
  5. When Should I Teach My Child to Write? Growing Hands-On Kids. 2022. Dostupné z: https://www.growinghandsonkids.com/when-should-i-teach-my-child-to-write.html. [cit. 2025-01-29].

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.

Shares
Share This