Kdy začít s výukou psaní?
Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v tomto článku.
Čtení na 2 minuty
Když je dítě připravené a ne podle toho, kolik mu je let
Věk je jenom číslo. A to platí také ve vývoji dětí. Pokud si klademe otázku, kdy by děti měly začít s psaním, měli bychom se spíše zaměřit na následující parametry:
- fyzická připravenost – vývoj jemné motoriky (uchopení tužky, koordinace oko-ruka) je zcela zásadní pro proces psaní,
- kognitivní a jazyková připravenost – schopnost rozlišovat písmena, základní povědomí o jazyce a zvucích,
- emoční připravenost – děti mají zájem o psaní a také schopnost soustředit se.
Kromě těchto vodítek samozřejmě existují určitá doporučující kritéria podle věku:
- předškolní věk (4-5 let) – zaměřit bychom se měli zejména na hravé kreslení a přípravu na psaní,
- začátek školní docházky (6-7 let) – v tomto období již dochází k systematické výuce ve škole.
Buďme obezřetní v tom, abychom děti nepřetěžovali a nevytvořili tak u nich nechuť k psaní. Nezačínejme s učením příliš brzy.
Jak začít s výukou psaní – tipy pro rodiče i učitele
Pokud se domníváme, že děti jsou již připravené, existuje několik tipů, jak s výukou psaní začít:
- hravý přístup k psaní – využijme různých typů her, např. poznávání tvarů písmen – děti mohou psát do písku či malovat písmena prstem,
- povzbuzování místo vytváření tlaku – důležitou roli hrají naše pochvaly za snahu a progres; vyhněme se raději přísné kritice a srovnávání s ostatními,
- správné návyky od začátku – učme děti správnému úchopu tužky, poloze ruky, ale také sezení; pokud je potřeba, poskytněme jim vhodné pomůcky jako např. ergonomické tužky, papír s linkami apod.
Časté chyby při výuce psaní
Čemu bychom se měli ve výuce vyvarovat? Jak jsme již zmínili výše, nepřetěžujme děti a nebuďme příliš perfekcionističtí. Neignorujme přirozený vývoj dětí – správný vývoj jemné motoriky je klíčový pro psaní. Přizpůsobujme se individuálně schopnostem dítěte, neboť každé dítě je jiné.
Učme děti psát hravou a nenásilnou formou, která podporuje jejich zájem a radost z učení. Ta je daleko důležitější než finální výtvor. Buďme trpěliví a nezapomínejme na pozitivní přístup – to vše přinese své ovoce.
„Každé velké psaní bylo jednou jen neobratné škrábání.“
– Ralph Waldo Emerson
Zdroje souvisejících informací:
- Je vhodné učit děti číst a psát už v mateřské škole? Mensa Česko: pro nadané děti. 2015. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=465. [cit. 2025-01-29].
- Beginning Writing. Online. Growing Hands-On Kids. 2025. Dostupné z: https://www.nemours.org/reading-brightstart/reading-skills-by-age/pre-reading-skills/beginning-writing.html. [cit. 2025-01-29].
- Handwriting skills for children. Online. Raisingchild.net.au. 2023. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/toddlers/play-learning/learning-ideas/handwriting. [cit. 2025-01-29].
- The Handwriting Book. Online. Functional Skills for Kids authors, 2017. Dostupné z: https://www.scribd.com/document/700807278/THE-HANDWRITING-BOOK-FINAL-1. [cit. 2025-01-29].
- When Should I Teach My Child to Write? Growing Hands-On Kids. 2022. Dostupné z: https://www.growinghandsonkids.com/when-should-i-teach-my-child-to-write.html. [cit. 2025-01-29].