Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Reflexe myšlenek

Jedná se o schopnost zamyslet se nad vlastními myšlenkami, názory a přesvědčeními, a to způsobem, který nám umožňuje lépe je pochopit, analyzovat a hodnotit. Reflexe myšlenek je proces, při kterém si člověk uvědomuje, jak přemýšlí, jaké postoje má k určitým věcem a jak jeho myšlení ovlivňuje jeho chování nebo rozhodování. 

V souvislosti s dětským vývojem je reflexe myšlenek důležitá, protože pomáhá dětem lépe rozumět tomu, co si myslí a proč si to myslí. U malých dětí je reflexe myšlenek ještě v počátcích, ale s růstem a vývojem kognitivních schopností se tato dovednost postupně zlepšuje. Například kolem předškolního věku děti začínají reflektovat, co se stalo v jejich denním životě, co je bavilo, co je zklamalo, a začínají chápat, proč některé věci fungují a jiné ne. 

Reflexe myšlenek se u dětí dá pozorovat například v situacích, kdy si děti kladou otázky o světě kolem sebe nebo o svých vlastních zážitcích. Dítě se může ptát: „Proč se mi to stalo?“ nebo „Proč myslím, že je to správně?“ Tento proces myšlení a zkoumání vlastní zkušenosti a názoru vede k hlubšímu porozumění světu a rozvoji kritického myšlení. Když děti přemýšlejí o svých myšlenkách, mají lepší schopnost rozpoznávat své pocity, potřeby a motivace, což je zásadní pro jejich osobní růst a schopnost se adaptovat na různé situace. 

Reflexe myšlenek také podporuje rozvoj emocionální inteligence, protože děti se učí rozumět nejen tomu, co si myslí, ale i tomu, co cítí. Díky tomu mohou lépe regulovat své emoce a chování v různých situacích. 

Zdroje souvisejících informací: 

  1. FLAVELL, John H. Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Era of Cognitive-Developmental Inquiry. American Psychologist, 1979. ISBN 978-0-13-119723-2. 
  2. GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0. 
  3. VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X. 
      Články, které by vás mohly zajímat:

      Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

      Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

      Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

      Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

      Metody, jak podporovat kresbu u dětí

      Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

      Psychologický význam dětských kreseb

      Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

      Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

      Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

      Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

      Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

      Důvěřujte specialistům.

      EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.