Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Motivace k učení

Motivace k učení je klíčová pro rozvoj dítěte, ovlivňuje jeho přístup ke vzdělávání a schopnost překonávat překážky. Děti se učí buď z vnitřní motivace, kdy je pohání zvědavost a osobní zájem, nebo z vnější motivace, která vychází z odměn, pochval či očekávání okolí.

Motivaci výrazně podporuje rodinné zázemí – pozitivní přístup rodičů a jejich zájem o učení dítěte mohou zvýšit jeho chuť objevovat nové věci. Důležité je také školní prostředí, kde podnětný přístup učitelů a možnost aktivního zapojení zvyšují dětskou angažovanost. Individuální přístup, který respektuje tempo a zájmy dítěte, pomáhá udržet jeho motivaci.

Důležité je stanovování realistických cílů, které pomáhají dítěti vidět pokrok. Strukturovaný režim s pravidelným časem na učení vytváří návyk a disciplínu. Propojení učení s reálným životem, například ukázkou praktického využití znalostí, dává dítěti smysl v tom, co se učí. Pochvala a odměny mohou být účinné, ale neměly by být jediným motivačním faktorem – důležité je podněcovat radost z objevování.

Silná motivace podporuje nejen lepší akademické výsledky, ale i rozvoj kritického myšlení a dlouhodobý zájem o vzdělávání. Motivované dítě se učí s větší chutí, získává zdravé sebevědomí a lépe zvládá výzvy.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Five ways to boost student motivation. Online. American Psychological Association. Dostupné z: https://www.apa.org/ed/precollege/psychology-teacher-network/introductory-psychology/student-motivation. [cit. 2025-03-19].
  2. How to Promote Intrinsic Motivation in Students. Online. Edutopia. [cit. 2025-03-19]. Dostupné z: https://www.edutopia.org/article/promote-intrinsic-desire-to-learn.
  3. Pre-K to 12 Teaching Principle: Motivation. Online. American Psychological Association. Dostupné z: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty/motivation. [cit. 2025-03-19].
  4. To Increase Student Engagement, Focus on Motivation. Online. Edutopia. Dostupné z: https://www.edutopia.org/article/to-increase-student-engagement-focus-on-motivation. [cit. 2025-03-19].
Štítky u tohoto hesla: kritické mylšlení | škola | učení | vzdělávání
Články, které by vás mohly zajímat:

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak na nevhodné a agresivní chování dítěte

Děti jsou radost. Někdy však jejich chování překračuje snesitelné meze. Občasné zlobení je naprosto normální. Co ale dělat v případě, že se opakuje či stupňuje? Připravili jsme pro vás několik tipů.

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.