Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas. Výzkumy ukazují, že má zásadní vliv na jazykový, kognitivní i emoční vývoj dítěte. V tomto článku se podíváme na to, jak čtení děti obohacuje v jednotlivých oblastech, a nabídneme praktické tipy, jak lásku ke knihám doma pěstovat.

1. díl seriáluDětské čtení

9. 06. 2025

Čtení na 8 minut

Čtením k lepším jazykovým dovednostem

Čtení patří k nejlepším způsobům, jak rozvíjet dětský jazyk. Děti v knihách nacházejí nová slova a složitější věty, než jaké běžně slyší v každodenní konverzaci. Slovní zásoba a porozumění řeči u dětí, kterým se pravidelně předčítá, roste rychleji. Studie zjistily, že děti, kterým rodiče čtou už od kojeneckého věku, mívají kolem třetího roku výrazně bohatší slovní zásobu. Dokonce existují odhady, že dítě, jemuž je denně čteno, slyší do svých pěti let až o milion slov více než dítě, kterému rodiče nečtou vůbec.

To vše se později promítá do lepších vyjadřovacích schopností, správné výslovnosti a také úspěšnějšího učení se číst a psát. Čtením si děti osvojují rytmus jazyka, intonaci i gramatické struktury – například formou říkanek a pohádek slyší správnou stavbu vět a výslovnost hlásek. Pro děti s opožděným vývojem řeči nebo výslovnostními potížemi může být společné čtení obzvlášť přínosné, protože slyší správný jazykový vzor v klidném tempu a mohou si spojovat psaná slova s jejich zvukem.

Jak čtení ovlivňuje kognitivní schopnosti a představivost?

Pravidelné čtení u dětí významně podporuje kognitivní rozvoj – tedy rozvoj myšlení, paměti a soustředění. Dítě, které čte knížku, si procvičuje pozornost (učí se delší dobu soustředit na příběh) a trénuje paměť (snaží se zapamatovat si postavy či dějovou linii).

Předčítání také podněcuje logické myšlení. Děti přirozeně přemýšlejí nad tím, proč se postavy chovají určitým způsobem a co bude následovat. Při čtení se mozek aktivně stimuluje. Na rozdíl od pasivního sledování obrazovky musí dítě v hlavě vytvářet mentální obrazy a spojovat si souvislosti, což je skvělý trénink fantazie a představivosti.

Díky příběhům si děti představují nové světy, postavy a situace, čímž rozvíjejí kreativitu a schopnost „představit si“ věci mimo bezprostřední zkušenost. Tyto imaginativní dovednosti jsou také základem pro pozdější řešení problémů – dítě, které umí přemýšlet kreativně, snáze najde neotřelé řešení.

Není náhodou, že děti obklopené knihami, které pravidelně čtou, mívají lepší výsledky ve škole. Čtení posiluje kritické myšlení, schopnost porozumět textu a analyzovat informace, což jsou dovednosti nezbytné pro úspěch (nejen) v akademickém prostředí. Jinými slovy, čtenářský návyk v dětství připravuje půdu pro efektivní učení napříč předměty.

Čtení spojuje

Čtení nemá pouze vzdělávací přínosy, ale i emocionální. Příběhy umožňují dětem prožít různé situace a emoce spolu s hrdiny knih. Tím si děti bezpečně zkouší nové pocity – strach, radost, překonávání překážek. Učí se je pojmenovat a porozumět jim. Takové zážitky z četby budují emoční inteligenci a empatii.

Čtení pomáhá dětem lépe pochopit, co si druzí lidé myslí a cítí, a vcítit se do druhých. Když se dítě dokáže vžít do postavy v knize, snáze pak chápe emoce kamaráda nebo sourozence i ve skutečném životě. Také společné sdílení příběhů posiluje sociální dovednosti. Pokud si po čtení povídáme o tom, co postavy prožívaly a proč, učíme dítě o mezilidských vztazích a morálních hodnotách v různých situacích.

Neméně důležitý je vztahový rozměr čtení. Když rodič (nebo prarodič či učitel) dítěti čte, věnuje mu plnou pozornost a vzniká silné emoční pouto. Mnohé děti se během klidné chvilky s knížkou cítí v bezpečí a milované. Pravidelné čtení před spaním se tak může stát nejen rutinou, která dítě zklidní, ale hlavně časem blízkosti, kdy se posiluje vztah rodič–dítě.

Čtení zkrátka spojuje – nejen slovy příběhu, ale i fyzickou blízkostí (dítě sedící rodiči na klíně s knížkou) a společnými vzpomínkami na přečtené příběhy.

Tipy, jak podporovat čtení doma

Již známe celou řadu důvodů, proč číst dětem pravidelně. Jak ale prakticky docílit toho, aby se ze čtení stala oblíbená činnost? Zde je několik osvědčených tipů od pedagogů a psychologů, jak vypěstovat u dětí lásku ke knihám:

  • Čím dříve, tím lépe
    Zaveďte čtení do denního režimu co nejdříve – třeba jako večerní rituál před spaním. I miminko se uklidní při hlasu rodiče a batole brzy začne chápat, že knížka patří k postýlce. Čím dříve si dítě zvykne na to, že čtení je běžná součást dne, tím samozřejměji ho bude přijímat.
  • Nabízejte atraktivní knihy
    Vyberte takové knížky, které odpovídají zájmům dítěte. Miluje-li dítě dinosaury, pořiďte mu poutavou knihu o dinosaurech; zaujmou-li ho pohádky o princeznách, vybírejte v tomto duchu. Dítě bude mít ke čtení lepší vztah, pokud ho téma knihy skutečně baví. Pro nejmenší volte knihy s velkými ilustracemi a krátkým textem, pro předškoláky třeba interaktivní leporela či knihy se zvuky.
  • Buďte pro děti vzorem ve čtení
    Děti napodobují to, co vidí u rodičů. Udělejte proto z vlastního čtení viditelnou činnost a čtěte před vašimi ratolestmi. Když uvidí, že si čtení užíváte, budou vás chtít napodobit. Také společné rodinné čtení (každý si čte svou knihu v jedné místnosti) může vytvořit pozitivní vzor.
  • Vytvořte knihám domov
    Mějte doma dostupnou knihovničku s dětskými knížkami na dolních poličkách, kam dítě dosáhne. Vyhraďte si útulný čtecí koutek – pohodlné křeslo, polštářový „bunkr“ nebo klidný kout v dětském pokoji, kam si půjdete číst. Prostředí ovlivňuje návyky – pokud jsou knihy přirozeně součástí domova, dítě po nich snáz sáhne.
  • Navštěvujte knihovnu
    Udělejte z návštěvy knihovny zážitkový výlet. Dítě si samo vybere, co ho zaujme, a bude se těšit na hromádku nových příběhů. Knihovny často pořádají i čtenářské dílny nebo besedy pro nejmenší čtenáře, čehož můžete využít.
  • Čtěte interaktivně
    Zkuste dítě do čtení aktivně zapojit – prohlížejte si společně obrázky, ptejte se, co si myslí, že se stane dál, nechte ho „číst“ opakující se refrény nebo říkanky. Takové interaktivní čtení rozvíjí porozumění a drží dětskou pozornost. Po dočtení si povídejte o příběhu: Která postava se ti líbila? Proč byl ten chlapeček smutný? Tím podpoříte kritické myšlení i empatii dítěte.
  • Chvalte děti a motivujte je
    Oceňte každý zájem o knihu, pochvalte dítě, když vydrží u příběhu až do konce. Můžete zavést i malou čtenářskou ritualitu – třeba nálepku do „čtenářského deníčku“ za každou dočtenou knížku apod. Pozitivní motivace pomůže spojit si čtení s příjemnými pocity.

Na závěr

Závěrem je dobré připomenout, že čtení má být hlavně radost, jak pro dítě, tak i rodiče. Nejde o výkony ani o počet stránek, ale o společný čas strávený nad příběhem.

 

„Čtení je pro mysl, co je cvičení pro tělo.“
— Joseph Addison

Zdroje souvisejících informací:

  1. Jimenez, M. E., Reichman, N. E., Mitchell, C., Schneper, L., McLanahan, S., & Notterman, D. A. Shared Reading at Age 1 Year and Later Vocabulary: A Gene–Environment Study. The Journal of Pediatrics. Dostupné z: https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(19)30841-8/fulltext. [cit. 2025-06-03].
  2. Logan, J. A. R., Justice, L. M., Yumus, M., & Chaparro-Moreno, L. J. When Children Are Not Read to at Home: The Million Word Gap. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Dostupné z: https://journals.lww.com/jrnldbp/Fulltext/2019/06000/When_Children_Are_Not_Read_to_at_Home__The_Million.9.aspx. [cit. 2025-06-03].
  3. Research shows reading improves kids‘ emotional intelligence and increases empathy. Reading Partners. Online. Dostupné z: https://readingpartners.org/blog/reading-improves-kids-emotional-intelligence-increases-empathy/. [cit. 2025-06-03].
  4. Reading helps build a strong bond between you and your child. Pima County Public Library. Online. Dostupné z: https://www.library.pima.gov/blogs/post/reading-helps-build-a-strong-bond-between-you-and-your-child/.
  5. Jak digitální technologie ovlivňují kognitivní schopnosti dětí? Šance Dětem. Dostupné z: https://sancedetem.cz/jak-digitalni-technologie-ovlivnuji-kognitivni-schopnosti-deti. [cit. 2025-06-03].
  6. Čtení je pro mysl, co je cvičení pro tělo. Joseph Addison. Online. Citaty.net. Dostupné z: https://citaty.net/citaty-o-cteni/. [cit. 2025-06-03].

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.