Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí
Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas. Výzkumy ukazují, že má zásadní vliv na jazykový, kognitivní i emoční vývoj dítěte. V tomto článku se podíváme na to, jak čtení děti obohacuje v jednotlivých oblastech, a nabídneme praktické tipy, jak lásku ke knihám doma pěstovat.
1. díl seriáluDětské čtení
Čtení na 8 minut
Čtením k lepším jazykovým dovednostem
Čtení patří k nejlepším způsobům, jak rozvíjet dětský jazyk. Děti v knihách nacházejí nová slova a složitější věty, než jaké běžně slyší v každodenní konverzaci. Slovní zásoba a porozumění řeči u dětí, kterým se pravidelně předčítá, roste rychleji. Studie zjistily, že děti, kterým rodiče čtou už od kojeneckého věku, mívají kolem třetího roku výrazně bohatší slovní zásobu. Dokonce existují odhady, že dítě, jemuž je denně čteno, slyší do svých pěti let až o milion slov více než dítě, kterému rodiče nečtou vůbec.
To vše se později promítá do lepších vyjadřovacích schopností, správné výslovnosti a také úspěšnějšího učení se číst a psát. Čtením si děti osvojují rytmus jazyka, intonaci i gramatické struktury – například formou říkanek a pohádek slyší správnou stavbu vět a výslovnost hlásek. Pro děti s opožděným vývojem řeči nebo výslovnostními potížemi může být společné čtení obzvlášť přínosné, protože slyší správný jazykový vzor v klidném tempu a mohou si spojovat psaná slova s jejich zvukem.
Jak čtení ovlivňuje kognitivní schopnosti a představivost?
Pravidelné čtení u dětí významně podporuje kognitivní rozvoj – tedy rozvoj myšlení, paměti a soustředění. Dítě, které čte knížku, si procvičuje pozornost (učí se delší dobu soustředit na příběh) a trénuje paměť (snaží se zapamatovat si postavy či dějovou linii).
Předčítání také podněcuje logické myšlení. Děti přirozeně přemýšlejí nad tím, proč se postavy chovají určitým způsobem a co bude následovat. Při čtení se mozek aktivně stimuluje. Na rozdíl od pasivního sledování obrazovky musí dítě v hlavě vytvářet mentální obrazy a spojovat si souvislosti, což je skvělý trénink fantazie a představivosti.
Díky příběhům si děti představují nové světy, postavy a situace, čímž rozvíjejí kreativitu a schopnost „představit si“ věci mimo bezprostřední zkušenost. Tyto imaginativní dovednosti jsou také základem pro pozdější řešení problémů – dítě, které umí přemýšlet kreativně, snáze najde neotřelé řešení.
Není náhodou, že děti obklopené knihami, které pravidelně čtou, mívají lepší výsledky ve škole. Čtení posiluje kritické myšlení, schopnost porozumět textu a analyzovat informace, což jsou dovednosti nezbytné pro úspěch (nejen) v akademickém prostředí. Jinými slovy, čtenářský návyk v dětství připravuje půdu pro efektivní učení napříč předměty.
Čtení spojuje
Čtení nemá pouze vzdělávací přínosy, ale i emocionální. Příběhy umožňují dětem prožít různé situace a emoce spolu s hrdiny knih. Tím si děti bezpečně zkouší nové pocity – strach, radost, překonávání překážek. Učí se je pojmenovat a porozumět jim. Takové zážitky z četby budují emoční inteligenci a empatii.
Čtení pomáhá dětem lépe pochopit, co si druzí lidé myslí a cítí, a vcítit se do druhých. Když se dítě dokáže vžít do postavy v knize, snáze pak chápe emoce kamaráda nebo sourozence i ve skutečném životě. Také společné sdílení příběhů posiluje sociální dovednosti. Pokud si po čtení povídáme o tom, co postavy prožívaly a proč, učíme dítě o mezilidských vztazích a morálních hodnotách v různých situacích.
Neméně důležitý je vztahový rozměr čtení. Když rodič (nebo prarodič či učitel) dítěti čte, věnuje mu plnou pozornost a vzniká silné emoční pouto. Mnohé děti se během klidné chvilky s knížkou cítí v bezpečí a milované. Pravidelné čtení před spaním se tak může stát nejen rutinou, která dítě zklidní, ale hlavně časem blízkosti, kdy se posiluje vztah rodič–dítě.
Čtení zkrátka spojuje – nejen slovy příběhu, ale i fyzickou blízkostí (dítě sedící rodiči na klíně s knížkou) a společnými vzpomínkami na přečtené příběhy.
Tipy, jak podporovat čtení doma
Již známe celou řadu důvodů, proč číst dětem pravidelně. Jak ale prakticky docílit toho, aby se ze čtení stala oblíbená činnost? Zde je několik osvědčených tipů od pedagogů a psychologů, jak vypěstovat u dětí lásku ke knihám:
- Čím dříve, tím lépe
Zaveďte čtení do denního režimu co nejdříve – třeba jako večerní rituál před spaním. I miminko se uklidní při hlasu rodiče a batole brzy začne chápat, že knížka patří k postýlce. Čím dříve si dítě zvykne na to, že čtení je běžná součást dne, tím samozřejměji ho bude přijímat. - Nabízejte atraktivní knihy
Vyberte takové knížky, které odpovídají zájmům dítěte. Miluje-li dítě dinosaury, pořiďte mu poutavou knihu o dinosaurech; zaujmou-li ho pohádky o princeznách, vybírejte v tomto duchu. Dítě bude mít ke čtení lepší vztah, pokud ho téma knihy skutečně baví. Pro nejmenší volte knihy s velkými ilustracemi a krátkým textem, pro předškoláky třeba interaktivní leporela či knihy se zvuky. - Buďte pro děti vzorem ve čtení
Děti napodobují to, co vidí u rodičů. Udělejte proto z vlastního čtení viditelnou činnost a čtěte před vašimi ratolestmi. Když uvidí, že si čtení užíváte, budou vás chtít napodobit. Také společné rodinné čtení (každý si čte svou knihu v jedné místnosti) může vytvořit pozitivní vzor. - Vytvořte knihám domov
Mějte doma dostupnou knihovničku s dětskými knížkami na dolních poličkách, kam dítě dosáhne. Vyhraďte si útulný čtecí koutek – pohodlné křeslo, polštářový „bunkr“ nebo klidný kout v dětském pokoji, kam si půjdete číst. Prostředí ovlivňuje návyky – pokud jsou knihy přirozeně součástí domova, dítě po nich snáz sáhne. - Navštěvujte knihovnu
Udělejte z návštěvy knihovny zážitkový výlet. Dítě si samo vybere, co ho zaujme, a bude se těšit na hromádku nových příběhů. Knihovny často pořádají i čtenářské dílny nebo besedy pro nejmenší čtenáře, čehož můžete využít. - Čtěte interaktivně
Zkuste dítě do čtení aktivně zapojit – prohlížejte si společně obrázky, ptejte se, co si myslí, že se stane dál, nechte ho „číst“ opakující se refrény nebo říkanky. Takové interaktivní čtení rozvíjí porozumění a drží dětskou pozornost. Po dočtení si povídejte o příběhu: Která postava se ti líbila? Proč byl ten chlapeček smutný? Tím podpoříte kritické myšlení i empatii dítěte. - Chvalte děti a motivujte je
Oceňte každý zájem o knihu, pochvalte dítě, když vydrží u příběhu až do konce. Můžete zavést i malou čtenářskou ritualitu – třeba nálepku do „čtenářského deníčku“ za každou dočtenou knížku apod. Pozitivní motivace pomůže spojit si čtení s příjemnými pocity.
Na závěr
Závěrem je dobré připomenout, že čtení má být hlavně radost, jak pro dítě, tak i rodiče. Nejde o výkony ani o počet stránek, ale o společný čas strávený nad příběhem.
„Čtení je pro mysl, co je cvičení pro tělo.“
— Joseph Addison
Zdroje souvisejících informací:
- Jimenez, M. E., Reichman, N. E., Mitchell, C., Schneper, L., McLanahan, S., & Notterman, D. A. Shared Reading at Age 1 Year and Later Vocabulary: A Gene–Environment Study. The Journal of Pediatrics. Dostupné z: https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(19)30841-8/fulltext. [cit. 2025-06-03].
- Logan, J. A. R., Justice, L. M., Yumus, M., & Chaparro-Moreno, L. J. When Children Are Not Read to at Home: The Million Word Gap. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Dostupné z: https://journals.lww.com/jrnldbp/Fulltext/2019/06000/When_Children_Are_Not_Read_to_at_Home__The_Million.9.aspx. [cit. 2025-06-03].
- Research shows reading improves kids‘ emotional intelligence and increases empathy. Reading Partners. Online. Dostupné z: https://readingpartners.org/blog/reading-improves-kids-emotional-intelligence-increases-empathy/. [cit. 2025-06-03].
- Reading helps build a strong bond between you and your child. Pima County Public Library. Online. Dostupné z: https://www.library.pima.gov/blogs/post/reading-helps-build-a-strong-bond-between-you-and-your-child/.
- Jak digitální technologie ovlivňují kognitivní schopnosti dětí? Šance Dětem. Dostupné z: https://sancedetem.cz/jak-digitalni-technologie-ovlivnuji-kognitivni-schopnosti-deti. [cit. 2025-06-03].
- Čtení je pro mysl, co je cvičení pro tělo. Joseph Addison. Online. Citaty.net. Dostupné z: https://citaty.net/citaty-o-cteni/. [cit. 2025-06-03].