Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Mozek

Mozek dítěte prochází během raného věku dynamickým vývojem, který je základem pro jeho budoucí kognitivní, emoční a sociální schopnosti. Pochopení tohoto procesu je klíčové pro podporu zdravého vývoje dítěte.​

Fáze vývoje mozku

  • Prenatální období
    Vývoj mozku začíná již v embryonální fázi, kdy se formují základní struktury centrálního nervového systému. Během těhotenství dochází k rychlému růstu neuronů a vytváření synapsí. ​
  • Raný postnatální vývoj
    Po narození pokračuje intenzivní tvorba synapsí, přičemž v prvních třech letech života vzniká až milion nových nervových spojení každou minutu. Tento proces vytváří základ pro budoucí učení a adaptaci. ​
  • Senzitivní období
    Existují tzv. „okna příležitostí“ (senzitivní periody), během nichž je mozek zvláště vnímavý k určitým podnětům. Tato období trvají přibližně do deseti let věku dítěte a umožňují rychlejší rozvoj specifických dovedností. ​

Faktory ovlivňující vývoj mozku

  • genetika: vrozené predispozice hrají významnou roli ve struktuře a funkci mozku,
  • prostředí: kvalita podnětů, emocionální podpora a sociální interakce mají zásadní vliv na formování mozkových okruhů,
  • výživa a zdraví: správná výživa, dostatek spánku a celkové zdraví dítěte jsou klíčové pro optimální vývoj mozku.​

Aktivní stimulace prostřednictvím her, čtení, hudby a pohybových aktivit podporuje tvorbu synapsí a posiluje mozkové funkce. Například programy zaměřené na multismyslové aktivity mohou efektivně stimulovat správný vývoj mozku u dětí ve věku 1–3 let. ​

Rodiče a pečovatelé mají klíčovou úlohu v poskytování bezpečného a podnětného prostředí. Jejich interakce s dítětem, jako je mluvení, zpěv a společné aktivity, podporují zdravý vývoj mozku a budují pevné emocionální vazby.​

Porozumění procesu vývoje mozku umožňuje cíleně podporovat dítě v jeho růstu a učení, čímž se vytvářejí pevné základy pro jeho budoucí život.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Kolb, B., Gibb, R. (2011). Brain plasticity and behavior in the developing brain. Online. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3021843/. [cit. 2025-03-19].
  2. Shonkoff, J. P., Phillips, D. A. (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. Online. National Academies Press. Dostupné z: https://nap.nationalacademies.org/catalog/9824/from-neurons-to-neighborhoods-the-science-of-early-childhood-development. [cit. 2025-03-19].
Články, které by vás mohly zajímat:

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Ze školky do školy – přechod dítěte z mateřské na základní školu

První den ve škole – to je silná vzpomínka pro mnoho z nás, která nám v paměti zůstává celý život. Je to nepochybně velký milník v životě člověka. Pojďme se společně podívat na to, jak zvládnout přechod z mateřské školky na základní školu co nejlépe. Čtení na 8...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Jak pomoci dítěti, které špatně čte

Čtení je jednou ze základních dovedností nutných pro správný rozvoj. Jak postupovat, když má dítě se čtením problémy? Připravili jsme pro vás 7 tipů, které mohou výrazně pomoci.

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.