Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Učení

Učení je proces, během něhož si člověk osvojuje nové znalosti, dovednosti, postoje nebo návyky. Děje se to buď vědomě, například ve škole při studiu, nebo nevědomě, třeba pozorováním okolí nebo opakováním každodenních činností. Učení je přirozenou součástí lidského života – začíná už od narození a pokračuje po celý život.

Existuje několik forem učení. Bezděčné neboli implicitní učení probíhá automaticky, bez záměru. Typickým příkladem je, když si malé dítě osvojí řeč jen tím, že poslouchá dospělé kolem sebe. Oproti tomu záměrné učení je cílené – například když se dítě učí číst nebo počítat. Dále existuje senzomotorické učení, které se týká pohybových dovedností – třeba psaní, jízdy na kole nebo hry na hudební nástroj. Kognitivní učení zahrnuje získávání vědomostí, například z učebnic nebo výkladu, a sociální učení probíhá prostřednictvím pozorování a napodobování ostatních, například když dítě napodobí chování kamaráda nebo dospělého.

Učení je velmi složitý proces, do kterého se zapojuje více psychických funkcí. Aby se dítě nebo dospělý něco naučil, potřebuje vnímat informace, soustředit se, přemýšlet o nich, ukládat je do paměti a mít motivaci je využít. Učení navíc neslouží jen k tomu, abychom si něco zapamatovali – pomáhá nám také lépe se přizpůsobit novým situacím, vyrovnat se s problémy nebo měnit své chování.

Učení tedy není jen školní povinnost – je to základní způsob, jak se člověk rozvíjí, porozumí světu kolem sebe a připravuje se na život. A čím více je učení podpořeno motivací, zážitkem nebo praktickým využitím, tím hlubší a trvalejší bývá.

Zdroje souvisejících informací:

    1. Learning: Meaning, Nature, Types and Theories of Learning. Online. Psychology Discussion, datum neuvedeno. Dostupné z: https://www.psychologydiscussion.net/learning/learning-meaning-nature-types-and-theories-of-learning/652. [cit. 2025-03-31].
    2. The Psychology of Learning: Theories & Types Explained. Online. Psychology.org, 2024. Dostupné z: https://psychologyorg.com/psychology-of-learning-theories-and-types/. [cit. 2025-03-31]. 
    3. Učení, habituace, imprintace. Online. Studium-psychologie.cz, datum neuvedeno. Dostupné z: https://www.studium-psychologie.cz/obecna-psychologie/7-uceni.html. [cit. 2025-03-31].

     

    Štítky u tohoto hesla: čtení | kognitivní schopnosti | motivace | paměť | psaní | řeč | škola
    Články, které by vás mohly zajímat:

    Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

    Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

    Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

    Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

    Metody, jak podporovat kresbu u dětí

    Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

    Psychologický význam dětských kreseb

    Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

    Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

    Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

    Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

    Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

    Důvěřujte specialistům.

    EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.