Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Imaginace (představivost)

Imaginace (představivost) je schopnost člověka vybavit si v mysli obrazy, zvuky nebo jiné zážitky, i když je právě teď nevidí, neslyší ani jinak nevnímá. Díky ní si můžeme například vybavit vzpomínku na dětství, představit si neexistující krajinu nebo vymyslet nový příběh. Představivost hraje klíčovou roli v lidském myšlení, kreativitě i každodenním životě.

Představivost podporuje kognitivní rozvoj, protože učí děti pracovat s informacemi, hledat inovativní řešení a rozvíjet abstraktní myšlení. Emocionální rozvoj je spojen s tím, že si děti skrze imaginaci zpracovávají pocity a učí se vyrovnávat se stresem. Sociální dovednosti se rozvíjejí během her na role nebo vyprávění příběhů, kdy děti zkoumají různé situace a učí se empatii.

Rozvoj imaginace ovlivňuje rodinné prostředí, kde kreativní rodiče mohou děti podněcovat k tvořivému myšlení. Četba pohádek a příběhů stimuluje fantazii a obohacuje slovní zásobu. Herní aktivity, zejména volná hra a tvořivé činnosti, pomáhají dětem rozvíjet představivost a schopnost abstraktního myšlení.

Omezení digitálních médií podporuje aktivní zapojení mysli do tvořivých činností. Kontakt s přírodou a zkoumání okolního prostředí rozvíjí zvídavost a fantazii. Kreativní aktivity, jako je kreslení, modelování nebo dramatizace, pomáhají dětem vyjadřovat své představy a myšlenky.

Podpora imaginace je důležitá pro celkový vývoj dítěte. Rozvíjí kreativní myšlení, pomáhá zvládat emoce a přispívá k úspěchu v sociálních i akademických dovednostech.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Finke, Ronald A. Principles of Mental Imagery. Online. MIT Press. 1989. Dostupné z: https://mitpress.mit.edu/books/principles-mental-imagery. [cit. 2025-03-05].
  2. McGinn, Colin. Mindsight: Image, Dream, Meaning. Online. Harvard University Press. 2004. Dostupné z: https://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674015524. [cit. 2025-03-05].
  3. Thomas, Nigel J.T. Mental Imagery. Online. Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2014. Dostupné z: https://plato.stanford.edu/entries/mental-imagery/. [cit. 2025-03-05].
  4. Nevyzpytatelná dětská fantazie. Šance Dětem. Dostupné z: https://sancedetem.cz/nevyzpytatelna-detska-fantazie. [cit. 2025-03-14].
Články, které by vás mohly zajímat:

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Jak pomoci dítěti, které špatně čte

Čtení je jednou ze základních dovedností nutných pro správný rozvoj. Jak postupovat, když má dítě se čtením problémy? Připravili jsme pro vás 7 tipů, které mohou výrazně pomoci.

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.