Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Tvarová představivost (taktilní vnímání)

Tvarová představivost a taktilní vnímání jsou klíčové pojmy v oblasti smyslového vnímání a kognitivního rozvoje, zejména u dětí.​

Tvarová představivost se týká schopnosti člověka mentálně si vybavit a manipulovat s tvary a objekty, aniž by byly fyzicky přítomny. Tato dovednost je zásadní pro rozvoj prostorového myšlení, orientace a následně i pro dovednosti jako je psaní nebo čtení. Například cvičení zaměřená na tvarovou představivost mohou dětem pomoci lépe se orientovat v tvarech písmen a slov, což je důležité pro jejich úspěch ve školních aktivitách. ​

Taktilní vnímání, neboli hmatové vnímání, je schopnost přijímat a interpretovat podněty prostřednictvím kůže. To zahrnuje rozpoznávání vlastností objektů, jako jsou tvar, velikost, textura nebo teplota, a je nezbytné pro každodenní činnosti a interakci s okolním světem. Rozvoj taktilního vnímání je důležitý nejen pro hmatové poznávání, ale také pro celkový rozvoj jemné motoriky a koordinace pohybů. ​

Propojení tvarové představivosti a taktilního vnímání je zvláště významné v raném dětství, kdy děti objevují svět kolem sebe nejen zrakem, ale i hmatem. Aktivity, které kombinují tyto dvě schopnosti, jako je například obkreslování tvarů prsty nebo manipulace s různými předměty se zavřenýma očima, mohou efektivně podporovat kognitivní rozvoj dítěte. Taková cvičení pomáhají dětem vytvářet pevné mentální reprezentace objektů a zlepšují jejich schopnost vizualizace, což je důležité pro pozdější úspěchy v oblasti čtení, psaní a dalších akademických dovedností. ​

Vzdělávací programy často využívají cvičení zaměřená na tvarovou představivost a taktilní vnímání jako součást přípravy na psaní. Tato cvičení umožňují dětem lépe se orientovat v oblasti tvarů a písmen, což usnadňuje proces učení psaní a čtení.

Celkově lze říci, že rozvoj tvarové představivosti a taktilního vnímání je nezbytný pro celkový kognitivní a motorický vývoj dítěte. Podpora těchto schopností prostřednictvím cílených aktivit a cvičení může výrazně přispět k úspěšnému zvládnutí školních dovedností a k lepší orientaci v každodenním životě.

Zdroje souvisejících informací:

  1. FIŠEROVÁ, Věra a GOŠOVÁ, Věra. Taktilní vnímání a jeho rozvoj. Online. RVP.cz, 5. dubna 2011. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/11157/taktilni-vnimani-a-jeho-rozvoj.html. [cit. 2025-03-31].
  2. Vnímání a jeho poruchy. Online. WikiSkripta, datum neuvedeno. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Vn%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD_a_jeho_poruchy. [cit. 2025-03-31].
Články, které by vás mohly zajímat:

Ze školky do školy – přechod dítěte z mateřské na základní školu

První den ve škole – to je silná vzpomínka pro mnoho z nás, která nám v paměti zůstává celý život. Je to nepochybně velký milník v životě člověka. Pojďme se společně podívat na to, jak zvládnout přechod z mateřské školky na základní školu co nejlépe. Čtení na 8...

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas....

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.