Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Sluchové vnímání (percepce)

Sluchové vnímání, odborně také sluchová percepce, je schopnost rozpoznávat a zpracovávat zvuky, které k nám přicházejí prostřednictvím sluchu. Nejde jen o samotné „slyšení“, ale o to, jak náš mozek zvuky rozpozná, porovná, zapamatuje a přiřadí jim význam. Sluchové vnímání tak hraje klíčovou roli v tom, jak děti rozumějí řeči a učí se jazyk.

U malých dětí se sluchová percepce vyvíjí postupně. Dítě nejprve vnímá hlas rodičů, intonaci a melodii řeči. Postupně se učí rozlišovat jednotlivé zvuky, hlásky a slova. Důležitou součástí je například schopnost rozpoznat, zda dvě slova zní stejně nebo různě, zda nějaký zvuk slyší na začátku nebo na konci slova, nebo jaké zvuky tvoří určitá slova.

Dobře rozvinuté sluchové vnímání je nezbytné pro osvojování řeči, výslovnosti a později i čtení a psaní. Pokud má dítě potíže v této oblasti, může to ovlivnit jeho porozumění slovům, skládání slov z hlásek nebo rozlišování podobně znějících slov. Takové děti mohou hůře vnímat mluvené instrukce, obtížněji se učit básničky nebo rozumět delším větám.

Rozvoj sluchové percepce lze cíleně podporovat. Pomáhá například časté čtení nahlas, zpívání písniček, rytmické hry, poslouchání různých zvuků, hraní s rýmy nebo rozkládání slov na jednotlivé hlásky. Vhodné jsou i hry, při kterých dítě musí pozorně naslouchat a rozlišovat zvuky (např. hádej, co slyšíš).

Podpora sluchového vnímání v raném věku je důležitá nejen pro rozvoj jazyka, ale i pro školní úspěšnost a celkovou komunikaci dítěte. Je proto dobré věnovat této oblasti pozornost už od předškolního období.

Zdroje souvisejících informací:

  1. BAILEY, Peter J. a Margaret J. SNOWLING. Auditory processing and the development of language and literacy. British Medical Bulletin. Online. 2002, roč. 63, č. 1, s. 135–146. DOI: 10.1093/bmb/63.1.135. Dostupné z: https://academic.oup.com/bmb/article/63/1/135/377474. [cit. 2025-03-28].
  2. WILSON, Wayne J. a Shani DETTMAN. A systematic review of auditory processing abilities in children with speech sound disorders. Journal of Hearing Science. Online. 2021, roč. 11, č. 2, s. 9–18. DOI: 10.17430/JHS.2021.11.2.2. Dostupné z: https://www.journalofhearingscience.com/A-systematic-review-of-auditory-processing-abilities-in-children-with-speech-sound-disorders,167384,0,2.html. [cit. 2025-03-28].
  3. DRAHOTSKÁ, Katka. Hodnocení sluchové percepce u dětí s postižením sluchu v raném věku. Listy klinické logopedie. Online. 2020, č. 2. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/artkey/lkl-202002-0010_hodnoceni-sluchove-percepce-u-deti-s-postizenim-sluchu-v-ranem-veku.php. [cit. 2025-03-28].
  4. HUBLOVÁ, Pavlína. Aktivity pro rozvoj zrakového a sluchového vnímání. Metodický portál RVP.cz. Online. 2020. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/22490/AKTIVITY-PRO-ROZVOJ-ZRAKOVEHO-A-SLUCHOVEHO-VNIMANI.html. [cit. 2025-03-28].
  5. SOUKALOVÁ, Eva. Jak rozvíjet sluchové vnímání v přípravné třídě – 4. díl. Metodický portál RVP.cz. Online. 2015. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/21545/JAK-ROZVIJET-SLUCHOVE-VNIMANI-V-PRIPRAVNE-TRIDE-4-DIL.html. [cit. 2025-03-28].
Štítky u tohoto hesla: čtení | hlasité čtení | hlásky | jazyk | komunikace | mozek | řeč | škola
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.