Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Hlásky

Hláska je základní jednotka zvukové stránky řeči, kterou se zabývá fonetika a fonologie. Při artikulaci hlásek vychází z plic vzduchový proud do hlasových orgánů, kde se formuje lidský hlas. Hlásky tvoří základ mluvené komunikace a jsou klíčové pro správné porozumění a výslovnost jazyků.

Hlásky se dělí na samohlásky (vokály) a souhlásky (konsonanty). Samohlásky se tvoří tak, že výdechový proud prochází hlasovými orgány bez překážky, což umožňuje jejich znělost a otevřenost. Naopak souhlásky vznikají tehdy, když výdechový proud naráží na překážku, například na rty, zuby nebo jazyk, čímž se vytvářejí různé zvuky.

V češtině se hlásky dále třídí podle různých kritérií, jako je místo a způsob artikulace, znělost či délka. Například některé souhlásky jsou znělé (např. „b“, „d“, „g“), zatímco jiné jsou neznělé (např. „p“, „t“, „k“). Délka samohlásek také hraje důležitou roli, protože v češtině existují krátké a dlouhé samohlásky, které mohou ovlivňovat význam slov (např. „car“ vs. „cár“).

Hlásky jsou tedy nezbytným prvkem fonetického systému jazyka. Správná výslovnost a porozumění jejich tvorbě pomáhá nejen při učení se novým jazykům, ale také při logopedické a jazykové výuce.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Hláska. Online. Internetová jazyková příručka ÚJČ AV ČR. Dostupné z: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=891. [cit. 2025-03-03].
  2. Hláska. Online. Nový encyklopedický slovník češtiny. Dostupné z: https://www.czechency.org/slovnik/HL%C3%81SKA. [cit. 2025-03-03].
Štítky u tohoto hesla: artikulace | hlásky | jazykový vývoj | komunikace | logopedie | mluvení
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.