Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Cílená pozornost

Cílená pozornost je schopnost soustředit se na konkrétní podnět či úkol a ignorovat rušivé vlivy okolí. Tato dovednost je zásadní pro efektivní plnění každodenních činností a úkolů.

Tento proces vyžaduje vůli a úsilí. Příkladem může být studium na zkoušku v hlučném prostředí, kdy se student musí aktivně soustředit na učivo a potlačit vnímání okolního hluku.

Cílena pozornost je zásadní pro efektivní učení, práci a každodenní činnosti, protože umožňuje selektivně zpracovávat důležité informace a dosahovat stanovených cílů.

Vývoj cílené pozornosti u dětí probíhá postupně a je ovlivněn věkem, prostředím i individuálními schopnostmi dítěte.

V batolecím věku (1–3 roky) je pozornost dětí krátkodobá a snadno ji rozptýlí nové podněty. Děti se soustředí především na aktivity, které je v daný okamžik zaujmou, ale rychle přecházejí k jiným. Předškolní děti (3–6 let) už dokážou věnovat pozornost určité činnosti delší dobu, především pokud je podána hravou formou. Ve školním věku (6–12 let) se schopnost soustředění zlepšuje a děti se učí pracovat i na složitějších úkolech po delší dobu.

Na rozvoj cílené pozornosti má velký vliv prostředí – klidné místo bez nadměrného hluku a vizuálních rušivých prvků usnadňuje soustředění. Důležitou roli hraje také struktura a rutina, tedy pravidelný denní režim a jasně stanovené úkoly, které dětem pomáhají lépe se orientovat. Dalším faktorem je dostatek fyzické aktivity, protože pohyb pomáhá zlepšit koncentraci a celkovou mentální výkonnost.

Rodiče a učitelé mohou dětem pomoci zlepšit cílenou pozornost pomocí různých aktivit. Hravé úkoly, jako jsou puzzle, stavebnice nebo paměťové hry, podporují soustředění nenásilnou formou. Je vhodné začínat s kratšími úkoly a postupně prodlužovat dobu, po kterou se dítě musí soustředit. Velmi důležitá je také pozitivní zpětná vazba – chválení dítěte za jeho snahu pomáhá posílit motivaci a sebevědomí.

Rozvoj cílené pozornosti je proces, který vyžaduje trpělivost a podporu. Děti se učí soustředění postupně a vhodné podněty jim mohou pomoci tuto dovednost posilovat, což následně zlepší jejich schopnost učit se, řešit problémy a lépe se orientovat v každodenních situacích.

Zdroje souvisejících informací:

  1. What Attention Means in Psychology. Online. Verywellmind. 2024. Dostupné z: https://www.verywellmind.com/what-is-attention-2795009. [cit. 2025-02-26].
  2. FOCUS OF ATTENTION. Online. PSYCHOLOGY DICTIONARY. 2013. Dostupné z: https://psychologydictionary.org/focus-of-attention/. [cit. 2025-02-26].
  3. What is focus attention? FOCUS KEEPER. 2024. Dostupné z: https://focuskeeper.co/glossary/what-is-focus-attention/. [cit. 2025-02-26].
  4. What is Focused Attention in Psychology?: Understanding the 4 Types of Attention. Online. The Scientific World. 2019. Dostupné z: https://www.scientificworldinfo.com/2019/01/focused-attention-and-mental-meditation-in-psychology.html. [cit. 2025-02-26].
  5. Jak zlepšit pozornost u dítěte? Toto musíte změnit! PředškolníVěk.cz. Dostupné z: https://www.predskolnivek.cz/jak-zlepsit-pozornost-u-ditete-toto-musite-zmenit/. [cit. 2025-03-07].
  6. Pozornosť dieťaťa – čo je to a ako sa vyvíja? Online. Eduworld.sk. Dostupné z: https://eduworld.sk/cd/sona-pekarovicova/5649/pozornost-dietata-co-je-to-a-ako-sa-vyvija. [cit. 2025-03-07].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.