Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Dětské hry (Typy dětské hry)

Dětské hry jsou zásadní součástí vývoje dítěte, přispívající k jeho kognitivnímu, sociálnímu a emocionálnímu růstu. Různí odborníci v oblasti psychologie a pedagogiky navrhli několik klasifikací dětských her, které odrážejí různé aspekty dětské hry.

Klasifikace dětských her podle Charlotte Bühlerové:

  • Funkční hry
    Tyto hry se zaměřují na opakování a procvičování základních pohybů a činností, jako je běhání, skákání nebo manipulace s předměty.
  • Fiktivní hry
    Děti v těchto hrách využívají svou představivost a vytvářejí si vlastní světy a role, například hrají na rodinu, lékaře nebo superhrdiny.
  • Receptivní hry
    Jedná se o aktivity, kde dítě pasivně přijímá podněty, jako je poslouchání pohádek, sledování divadla nebo prohlížení obrázků.
  • Konstruktivní hry
    Tyto hry zahrnují tvorbu a stavbu, například skládání stavebnic, modelování z hlíny nebo kreslení.

Klasifikace dětských her podle Jeana Piageta:

  • Senzomotorické hry
    Typické pro nejmladší děti, které objevují svět prostřednictvím smyslů a pohybů, například chytání předmětů nebo houpání.
  • Symbolické hry
    Děti používají symboly a představivost k napodobování reálných situací, jako je hra na obchod nebo na školu.
  • Hry s pravidly
    Starší děti se zapojují do her s pevně stanovenými pravidly, jako jsou deskové hry, sportovní aktivity nebo slovní hry.

Tyto klasifikace ukazují, jak se dětská hra vyvíjí a mění s věkem a zkušenostmi dítěte. Porozumění těmto typům her může pomoci rodičům a pedagogům lépe podporovat rozvoj dětí prostřednictvím vhodných herních aktivit.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Types of Play and Why They’re Important for Child Development. Online. Parents. 2024. Dostupné z: https://www.parents.com/types-of-play-6835400. [cit. 2025-02-27].
  2. Vývoj a druhy dětské hry, různé interpretace hry. Online. Wikisofia. 2023. Dostupné z: https://wikisofia.cz/wiki/V%C3%BDvoj_a_druhy_d%C4%9Btsk%C3%A9_hry%2C_r%C5%AFzn%C3%A9_interpretace_hry. [cit. 2025-02-27].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.