Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Trpělivost

Trpělivost je schopnost zůstat klidný, i když se věci nevyvíjejí podle našich představ – když něco trvá déle, než bychom chtěli, když se nedaří nebo když musíme čekat. Je to vlastnost, která pomáhá zvládat zpoždění, překážky a nejistotu bez zbytečného vzteku, netrpělivosti nebo vzdávání se. U dospělých je považována za důležitou dovednost, ale stejně tak je klíčová i pro děti.

V dětském vývoji hraje trpělivost významnou roli. Dítě se s touto schopností nerodí – učí se jí postupně, a to hlavně skrze zkušenosti a pozorováním svého okolí. Když dítě vidí, že dospělí zvládají nepříjemné nebo náročné situace s klidem a vytrvalostí, učí se, že i ono může reagovat podobně. Rodiče, učitelé a další blízcí dospělí jsou v tomto směru velmi důležitými vzory.

Trpělivost dítě rozvíjí i tehdy, když musí počkat na něco, co si přeje, nebo když pracuje na úkolu, který mu nejde hned. Pokud ho dospělý v takových chvílích podpoří, povzbudí a ukáže mu, že snaha a vytrvalost se vyplácí, dítě si tyto zkušenosti přenáší dál. Učí se dokončovat úkoly, zvládat frustraci a chápat, že výsledek někdy vyžaduje čas.

Rodiče mohou rozvoj trpělivosti u dětí aktivně podporovat. Pomáhá například stanovovat jasná pravidla a hranice, které dítěti dávají jistotu. Důležité je také učit děti rozpoznávat své emoce – když dítě ví, že cítí vztek nebo zklamání, může se s pomocí dospělého naučit tyto emoce zvládnout. Velký význam má i podpora vytrvalosti – tedy učení dětí, aby dotahovaly věci do konce, i když to zrovna není snadné nebo zábavné.

Trpělivost není samozřejmostí – je to dovednost, kterou se děti učí postupně a která jim pomáhá nejen v dětství, ale i v dospělosti. Díky ní se dokážou lépe vyrovnat s neúspěchem, neztrácejí motivaci a jsou odolnější vůči stresu. Proto je dobré, když rodiče a pedagogové věnují rozvoji trpělivosti dostatek pozornosti – klidně, laskavě a s trpělivostí vlastní.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Alan, Sule and Ertac, Sevgi. Patience among children. Online. Journal of Public Economics, 2007, 91(1–2), s. 343–363. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0047272706000715. [cit. 2025-03-31].
  2. Duckworth, Angela L. and Gross, James J. Patience and self-control: How to assess and strengthen self-regulation. Online. Frontiers in Education, 2019, 4, Article 25. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2019.00025/full. [cit. 2025-03-31].
  3. 10 Teaching Patience Activities for Kids. Online. Mental Health Center Kids. Dostupné z: https://mentalhealthcenterkids.com/blogs/articles/teaching-patience-activities/. [cit. 2025-03-31].
  4. Teaching Patience Through Games: A Step-by-Step Guide. Online. Healthy Parenting Habits. Dostupné z: https://healthyparentinghabits.com/teaching-patience-through-games-a-step-by-step-guide/. [cit. 2025-03-31].
  5. Teaching Young Children Patience in School. Online. Edutopia. Dostupné z: https://www.edutopia.org/article/teaching-young-children-patience-school/. [cit. 2025-03-31].
    Štítky u tohoto hesla: dětský vývoj | emoce | laskavost | motivace | pozornost | učení
    Články, které by vás mohly zajímat:

    Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

    Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

    Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

    Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

    Metody, jak podporovat kresbu u dětí

    Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

    Psychologický význam dětských kreseb

    Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

    Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

    Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

    Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

    Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

    Důvěřujte specialistům.

    EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.