Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Motivace k učení

Motivace k učení je klíčová pro rozvoj dítěte, ovlivňuje jeho přístup ke vzdělávání a schopnost překonávat překážky. Děti se učí buď z vnitřní motivace, kdy je pohání zvědavost a osobní zájem, nebo z vnější motivace, která vychází z odměn, pochval či očekávání okolí.

Motivaci výrazně podporuje rodinné zázemí – pozitivní přístup rodičů a jejich zájem o učení dítěte mohou zvýšit jeho chuť objevovat nové věci. Důležité je také školní prostředí, kde podnětný přístup učitelů a možnost aktivního zapojení zvyšují dětskou angažovanost. Individuální přístup, který respektuje tempo a zájmy dítěte, pomáhá udržet jeho motivaci.

Důležité je stanovování realistických cílů, které pomáhají dítěti vidět pokrok. Strukturovaný režim s pravidelným časem na učení vytváří návyk a disciplínu. Propojení učení s reálným životem, například ukázkou praktického využití znalostí, dává dítěti smysl v tom, co se učí. Pochvala a odměny mohou být účinné, ale neměly by být jediným motivačním faktorem – důležité je podněcovat radost z objevování.

Silná motivace podporuje nejen lepší akademické výsledky, ale i rozvoj kritického myšlení a dlouhodobý zájem o vzdělávání. Motivované dítě se učí s větší chutí, získává zdravé sebevědomí a lépe zvládá výzvy.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Five ways to boost student motivation. Online. American Psychological Association. Dostupné z: https://www.apa.org/ed/precollege/psychology-teacher-network/introductory-psychology/student-motivation. [cit. 2025-03-19].
  2. How to Promote Intrinsic Motivation in Students. Online. Edutopia. [cit. 2025-03-19]. Dostupné z: https://www.edutopia.org/article/promote-intrinsic-desire-to-learn.
  3. Pre-K to 12 Teaching Principle: Motivation. Online. American Psychological Association. Dostupné z: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty/motivation. [cit. 2025-03-19].
  4. To Increase Student Engagement, Focus on Motivation. Online. Edutopia. Dostupné z: https://www.edutopia.org/article/to-increase-student-engagement-focus-on-motivation. [cit. 2025-03-19].
Štítky u tohoto hesla: kritické mylšlení | škola | učení | vzdělávání
Články, které by vás mohly zajímat:

Jak pomoci dítěti, které špatně čte

Čtení je jednou ze základních dovedností nutných pro správný rozvoj. Jak postupovat, když má dítě se čtením problémy? Připravili jsme pro vás 7 tipů, které mohou výrazně pomoci.

Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.