Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Správná artikulace

Správná artikulace znamená, že mluvíme jasně, zřetelně a vyslovujeme jednotlivé hlásky tak, aby nám ostatní dobře rozuměli. Při mluvení se musí zapojit různé části našeho těla – tzv. mluvidla. Patří sem například rty, jazyk, čelisti, patro a zuby. Všechny tyto orgány musí při mluvení správně spolupracovat, aby vznikly hlásky tak, jak mají.

Když dítě nebo dospělý artikuluje správně, zní řeč přirozeně, srozumitelně a bez zbytečných potíží. Naopak při nesprávné artikulaci dochází často ke zkreslování hlásek – například dítě vyslovuje „šiška“ místo „liška“, nebo „tolo“ místo „kolo“. Takové chyby mohou vést k nedorozuměním a ovlivnit nejen komunikaci, ale třeba i sebevědomí dítěte.

Artikulační orgány dělíme na aktivní a pasivní. Aktivní (např. jazyk nebo spodní ret) se při řeči pohybují, zatímco pasivní (např. zuby nebo patro) slouží jako opora. Každá hláska má svůj vlastní „postup výroby“ – tedy určitou pozici jazyka, tvar úst nebo směr proudění vzduchu.

Správná artikulace je důležitá v každodenní komunikaci, ale i v profesích, kde je kvalitní mluvený projev nezbytný – například u učitelů, herců, moderátorů nebo politiků. Výslovnost lze trénovat pomocí různých cvičení – například jazykolamů, mluvení před zrcadlem, zpomaleného řečového tempa nebo nácviku slov s obtížnou výslovností.

Pro děti, které mají potíže s výslovností, je často vhodná pomoc logopeda. Ten dokáže správně určit, kde je problém, a navrhnout cvičení, která pomohou řeč zlepšit. Důležitá je ale i každodenní podpora ze strany rodičů – trpělivé naslouchání, pozitivní motivace a pravidelné procvičování.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Artikulační cvičení. Česká televize – ČT edu. Dostupné z: https://edu.ceskatelevize.cz/tema/artikulacni-cviceni. [cit. 2025-03-28].
  2. Artikulační cvičení. Logopedieonline.cz. Dostupné z: https://www.logopedonline.cz/wp-content/uploads/2018/03/artikulacni-cviceni.pdf. [cit. 2025-03-28].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.