Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Zaměření pozornosti

Pojem zaměření pozornosti označuje proces, při kterém se naše mysl soustředí na konkrétní podnět nebo úkol, přičemž ostatní podněty jsou potlačeny. Zaměření pozornosti je základní kognitivní proces, který nám umožňuje efektivně vnímat, zpracovávat a reagovat na informace z našeho okolí. Je klíčovým faktorem pro úspěšné vykonávání každodenních činností, jako je čtení, psaní, komunikace nebo řízení.

V souvislosti s dětským vývojem je zaměření pozornosti nezbytné pro rozvoj kognitivních schopností, jako je učení, zapamatování informací a řešení problémů. U malých dětí se schopnost soustředit se na konkrétní úkoly postupně zlepšuje. Například v raném věku (kolem 2–3 let) mají děti tendenci mít krátkou dobu pozornosti, což znamená, že se snadno rozptýlí a přecházejí od jednoho podnětu k druhému. Jak dítě roste, zlepšuje se jeho schopnost udržet pozornost na úkolech na delší dobu.

Existují různé typy pozornosti, mezi které patří:

  • fokusovaná pozornost – schopnost soustředit se na jeden podnět nebo úkol, například při čtení knihy nebo při poslechu někoho,
  • přepínání pozornosti – schopnost přepínat mezi různými úkoly nebo podněty, což je užitečné v situacích, kdy je potřeba přecházet mezi různými činnostmi (např. mezi psaním úkolu a kontrolováním mobilního telefonu),
  • rozdělená pozornost – schopnost současně soustředit se na více úkolů nebo podnětů, jako například při multitaskingu (např. vaření a zároveň sledování televize).

Vývoj zaměření pozornosti u dětí je úzce spojen s rozvojem dalších kognitivních schopností, jako je pracovní paměť a sebekontrola. V předškolním věku děti začínají vykazovat větší schopnost soustředit se na jednu aktivitu, což jim pomáhá zvládat školní úkoly a interakce s ostatními. Děti, které jsou schopné soustředit se na úkoly po delší dobu, obvykle vykazují lepší školní výkony a mají lepší schopnosti řešit problémy.

Zaměření pozornosti se také může zlepšovat tréninkem a praxí. Různé činnosti, jako jsou hry na soustředění, vizuální cvičení nebo meditace, mohou pomoci zlepšit schopnost dítěte soustředit se na konkrétní úkoly. Tato dovednost je klíčová pro úspěch nejen v oblasti vzdělávání, ale i pro sociální interakce a každodenní činnosti.

Zdroje souvisejících informací:

  1. BADDELEY, Alan D. Working Memory, Thought, and Action. Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-852801-3.
  2. KIRSCHNER, Paul A., K. A. Cognitive Load Theory. Springer, 2011. ISBN 978-1-4419-0343-3.
  3. POSNER, Michael I., RAJAN, C. N. Cognitive Neuroscience of Attention. The MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01726-7.
Články, které by vás mohly zajímat:

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak na nevhodné a agresivní chování dítěte

Děti jsou radost. Někdy však jejich chování překračuje snesitelné meze. Občasné zlobení je naprosto normální. Co ale dělat v případě, že se opakuje či stupňuje? Připravili jsme pro vás několik tipů.

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas....

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.