Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Myšlenkové vzorce

Myšlenkové vzorce jsou způsoby, jak děti přemýšlejí, učí se a vnímají svět kolem sebe. Tyto vzorce se vyvíjejí od narození a jsou ovlivněny jak vrozenými schopnostmi, tak prostředím, ve kterém dítě vyrůstá.

V raném dětství (0–2 roky) děti poznávají svět hlavně pomocí smyslů a pohybu. Postupně se učí, že jejich činy mají důsledky, a začínají si vytvářet základní představy o okolí.

Mezi 2. a 7. rokem děti začínají používat jazyk a symboly (například hračka může představovat něco jiného). Jejich myšlení je však stále egocentrické – mají potíže vnímat pohledy ostatních.

V období 7–11 let už děti dokážou logicky přemýšlet o konkrétních věcech. Chápou například, že voda se nezmenší, i když se přelije do jiné nádoby. Začínají uvažovat více strukturovaně a vnímají různé souvislosti.

Od 12 let se rozvíjí abstraktní myšlení. Děti začínají uvažovat o složitějších tématech, jako jsou spravedlnost nebo budoucnost. Dokážou si představit různé scénáře a zvažovat možnosti.

Rodina a výchova hrají zásadní roli – láskyplné prostředí podporuje zdravé myšlení, zatímco stres může vést k negativním vzorcům. Vzdělávání a hry pomáhají dětem rozvíjet schopnost přemýšlet logicky a kreativně. Sociální prostředí (rodiče, učitelé, kamarádi) formuje jejich přístup k řešení problémů a učení.

Povzbuzujte dítě k samostatnému uvažování a řešení problémů. Nabízejte rozmanité podněty, jako jsou hry, knihy nebo diskuse. Podporujte pozitivní myšlení, oceňujte snahu a pomáhejte dítěti hledat řešení místo zdůrazňování chyb. Vytvářejte bezpečné prostředí, kde dítě může otevřeně vyjadřovat své myšlenky.

Zdroje souvisejících informací:

  1. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
  2. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
  3. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Online. Studium psychologie. Dostupné z: https://www.studium-psychologie.cz/vyvojova-psychologie/8-piaget-moralka.html. [cit. 2025-03-20].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.