Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Samohlásky

Samohlásky jsou hlásky, které vznikají volným proudem vzduchu – při jejich vyslovování nevzniká v mluvidlech žádná překážka. Díky tomu mají zřetelný tón a jsou snadno slyšitelné. V češtině rozlišujeme pět základních samohlásek: a, e, i, o, u, a jejich dlouhé protějšky á, é, í, ó, ú (resp. ů). Délka samohlásky je v češtině významová – rozdíl mezi krátkou a dlouhou samohláskou může změnit význam slova (např. „rad“ × „rád“).

V češtině se kromě jednoduchých samohlásek vyskytují i tzv. dvojhlásky (neboli diftongy), což jsou spojení dvou samohlásek vyslovených v jedné slabice, například ou, au, eu – jak je slyšíme ve slovech „auto“ nebo „euro“.

Porozumění vlastnostem samohlásek pomáhá nejen při učení správné výslovnosti, ale i při osvojování pravidel českého pravopisu a fonetiky. Samohlásky tvoří základní stavební kameny slov, a proto jsou nepostradatelnou součástí jazyka a řeči.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Samohlásky. Online. ČT edu – Česká televize. Dostupné z: https://edu.ceskatelevize.cz/video/3117-samohlasky. [cit. 2025-03-26].
  2. Systém českých samohlásek. Online. Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z: https://kcjl2.upol.cz/studijni_materialy_akreditace/BAKALARSKE_STUDIUM/5%29_Fonetika_a_fonologie_%28KOPECKY_K.%29/Obsah_discipliny/7%29Kopecky-System_ceskych_samohlasek.pdf. [cit. 2025-03-26].
  3. Tvoření českých samohlásek. Online. Internetová jazyková příručka. Dostupné z: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=903. [cit. 2025-03-26].
Štítky u tohoto hesla: hlásky | řeč | učení | výslovnost
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.