Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Vnitřní řeč (řeč pro sebe)

Vnitřní řeč (řeč pro sebe) označuje mentální proces, při kterém člověk používá jazyk k myšlení a sebeorganizaci. Je to forma komunikace, která probíhá uvnitř mysli, a to bez toho, aby byla vyslovena slova nahlas. Vnitřní řeč je způsob, jakým si člověk může organizovat myšlenky, plánovat činnosti, reflektovat situace nebo si připomínat informace.

V souvislosti s dětským vývojem se vnitřní řeč vyvíjí postupně a má klíčovou roli v kognitivních procesech. U malých dětí se vnitřní řeč nejprve objevuje jako „řeč nahlas“ – děti si často povídají samy se sebou, když si hrají nebo se učí nové dovednosti. Tento fenomén nazýváme egocentrická řeč, což je podle Piageta běžné v předškolním věku. Děti v této fázi mluví nahlas, i když nejsou ve společnosti, aby si usnadnily organizování myšlenek a koordinování svého chování. Tento proces je pro dítě přirozený a slouží jako nástroj, který mu pomáhá při řešení problémů nebo při vykonávání nových úkolů.

Kolem 7. roku života se tato vnější řeč začíná přetvářet do vnitřní řeči, která již nevyžaduje, aby byla vyslovována nahlas. Děti si začínají uvědomovat, že mohou své myšlenky a plány udržovat v mysli bez nutnosti je verbalizovat. Vnitřní řeč se stává klíčovým nástrojem pro mentální organizování, koncentraci, seberegulaci a rozhodování. V průběhu školního věku, kdy děti rozvíjejí komplexnější kognitivní schopnosti, se vnitřní řeč stává stále sofistikovanější a umožňuje jim efektivněji řešit problémy, plánovat, sebekontrolovat a zlepšovat školní výkony.

Vnitřní řeč je důležitá pro rozvoj vyšších kognitivních funkcí, jako je pozornost, paměť a schopnost se učit nové věci. Tato schopnost také pomáhá dětem (a později dospělým) udržovat koncentraci při složitých úkolech nebo při plnění cílů.

Zdroje souvisejících informací:

  1. FLAVELL, John H. Cognitive Development. 4. vyd. Pearson, 2004. ISBN 978-0-13-119723-2.
  2. PIAGET, Jean. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-30512-2.
  3. VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
    Štítky u tohoto hesla: kognitivní procesy | komunikace | mluvení | myšlení | řeč | škola | učení
    Články, které by vás mohly zajímat:

    Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

    Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

    Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

    Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

    Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

    Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

    Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

    Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

    Ze školky do školy – přechod dítěte z mateřské na základní školu

    První den ve škole – to je silná vzpomínka pro mnoho z nás, která nám v paměti zůstává celý život. Je to nepochybně velký milník v životě člověka. Pojďme se společně podívat na to, jak zvládnout přechod z mateřské školky na základní školu co nejlépe. Čtení na 8...

    Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

    Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

    Jak na nevhodné a agresivní chování dítěte

    Děti jsou radost. Někdy však jejich chování překračuje snesitelné meze. Občasné zlobení je naprosto normální. Co ale dělat v případě, že se opakuje či stupňuje? Připravili jsme pro vás několik tipů.

    Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

    Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

    Metody, jak podporovat kresbu u dětí

    Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

    Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

    Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

    Důvěřujte specialistům.

    EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.