Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Řeč

Řeč je základní schopností člověka, díky níž můžeme sdílet myšlenky, pocity a informace. Umožňuje nám dorozumívat se s ostatními, vyjadřovat vlastní názory, klást otázky i popisovat svět kolem sebe. Je také úzce propojena s myšlením – pomáhá nám utvářet a zpracovávat složitější myšlenky.

Řeč má několik podob. Nejčastěji si ji spojujeme s mluvením – tedy s používáním hlasu a slov při komunikaci. Dále existuje psaná řeč, kterou využíváme při čtení a psaní, nebo vnitřní řeč, tedy „mluvení v duchu“, které si často ani neuvědomujeme, ale používáme ho při plánování, přemýšlení nebo rozhodování. Do širšího pojetí řeči spadá i neverbální komunikace – tedy gesta, mimika, výraz tváře nebo postoj těla, které často doplňují nebo nahrazují slova.

Aby řeč dobře fungovala, je potřeba, aby člověk zvládl několik důležitých jazykových složek. Patří sem slovní zásoba (tedy jaká slova zná a používá), gramatika (jak slova skládá do vět), výslovnost a také porozumění tomu, co slyší nebo čte.

Rozvoj řeči začíná už v raném dětství. Děti se nejprve učí naslouchat a rozumět, pak postupně začínají tvořit vlastní slova a věty. Řeč se dále rozvíjí zkušenostmi, komunikací a učením – a má velký vliv na to, jak se dítě učí, jak navazuje vztahy a jak rozumí světu kolem sebe.

Řeč se často zaměňuje s pojmem jazyk. Zjednodušeně řečeno, jazyk je soubor pravidel a slov, které používá určitá skupina lidí (například čeština), zatímco řeč je konkrétní projev jednotlivce – tedy to, jak daný jazyk používá v komunikaci.

Celkově je řeč klíčovým nástrojem lidského dorozumívání i myšlení. Bez ní by bylo velmi obtížné nejen komunikovat s ostatními, ale i poznávat svět a vyjadřovat své vlastní já.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Difference between speech, language and communication. Speech Neuro Lab. Dostupné z: https://speechneurolab.ca/en/difference-between-speech-language-and-communication/. [cit. 2025-03-26].
  2. SPEECH Definition & Meaning. Merriam-Webster Dictionary. Dostupné z: https://www.merriam-webster.com/dictionary/speech. [cit. 2025-03-26].
  3. Speech | Language, Voice Production, Anatomy, & Physiology. Britannica. Dostupné z: https://www.britannica.com/topic/speech-language. [cit. 2025-03-26].
Štítky u tohoto hesla: čtení | gesta | komunikace | mimika | mluvení | myšlení | psaní | slovní zásoba | učení
Články, které by vás mohly zajímat:

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.