Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Vnitřní řeč (řeč pro sebe)

Vnitřní řeč (řeč pro sebe) označuje mentální proces, při kterém člověk používá jazyk k myšlení a sebeorganizaci. Je to forma komunikace, která probíhá uvnitř mysli, a to bez toho, aby byla vyslovena slova nahlas. Vnitřní řeč je způsob, jakým si člověk může organizovat myšlenky, plánovat činnosti, reflektovat situace nebo si připomínat informace.

V souvislosti s dětským vývojem se vnitřní řeč vyvíjí postupně a má klíčovou roli v kognitivních procesech. U malých dětí se vnitřní řeč nejprve objevuje jako „řeč nahlas“ – děti si často povídají samy se sebou, když si hrají nebo se učí nové dovednosti. Tento fenomén nazýváme egocentrická řeč, což je podle Piageta běžné v předškolním věku. Děti v této fázi mluví nahlas, i když nejsou ve společnosti, aby si usnadnily organizování myšlenek a koordinování svého chování. Tento proces je pro dítě přirozený a slouží jako nástroj, který mu pomáhá při řešení problémů nebo při vykonávání nových úkolů.

Kolem 7. roku života se tato vnější řeč začíná přetvářet do vnitřní řeči, která již nevyžaduje, aby byla vyslovována nahlas. Děti si začínají uvědomovat, že mohou své myšlenky a plány udržovat v mysli bez nutnosti je verbalizovat. Vnitřní řeč se stává klíčovým nástrojem pro mentální organizování, koncentraci, seberegulaci a rozhodování. V průběhu školního věku, kdy děti rozvíjejí komplexnější kognitivní schopnosti, se vnitřní řeč stává stále sofistikovanější a umožňuje jim efektivněji řešit problémy, plánovat, sebekontrolovat a zlepšovat školní výkony.

Vnitřní řeč je důležitá pro rozvoj vyšších kognitivních funkcí, jako je pozornost, paměť a schopnost se učit nové věci. Tato schopnost také pomáhá dětem (a později dospělým) udržovat koncentraci při složitých úkolech nebo při plnění cílů.

Zdroje souvisejících informací:

  1. FLAVELL, John H. Cognitive Development. 4. vyd. Pearson, 2004. ISBN 978-0-13-119723-2.
  2. PIAGET, Jean. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-30512-2.
  3. VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
    Štítky u tohoto hesla: kognitivní procesy | komunikace | mluvení | myšlení | řeč | škola | učení
    Články, které by vás mohly zajímat:

    Jak pomoci dítěti, které špatně čte

    Čtení je jednou ze základních dovedností nutných pro správný rozvoj. Jak postupovat, když má dítě se čtením problémy? Připravili jsme pro vás 7 tipů, které mohou výrazně pomoci.

    Metody, jak podporovat kresbu u dětí

    Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

    Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

    V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

    Psychologický význam dětských kreseb

    Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

    Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

    Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

    Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

    Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

    Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

    Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

    Kdy začít s výukou psaní?

    Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

    Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

    Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

    Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

    Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

    Důvěřujte specialistům.

    EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.