Receptivní hra
Receptivní hra je typ dětské činnosti, při které dítě pasivně přijímá podněty z okolí. Na rozdíl od her, kde dítě aktivně jedná a tvoří, zde je spíše v roli pozorovatele nebo posluchače. Typickými příklady receptivní hry jsou poslouchání pohádek, písniček nebo básniček, prohlížení obrázků v knize, sledování loutkového divadla, filmů či animovaných příběhů.
Přestože se dítě při těchto hrách samo aktivně nezapojuje pohybem nebo tvorbou, jeho mysl je velmi aktivní. Vnímá, naslouchá, představuje si děje a spojuje si je s vlastním prožíváním. Díky tomu receptivní hra rozvíjí představivost, jazyk, porozumění ději, ale i emoční vnímání. Například při poslechu pohádky se dítě učí chápat vztahy mezi postavami, poznávat různé emoce a situace, které může později přenášet do vlastního světa.
Receptivní hra má tedy důležitou roli v celkovém rozvoji dítěte – podporuje smyslové vnímání, pozornost, soustředění, ale i empatii a schopnost porozumět jiným lidem. Zároveň může být pro dítě i uklidňujícím a inspirujícím zážitkem.
Je však důležité, aby receptivní hry byly v rovnováze s hrami aktivními – tedy takovými, při kterých dítě samo tvoří, hýbe se nebo komunikuje. Kombinace obou přístupů přispívá k harmonickému vývoji dítěte, který zahrnuje jak klidné pozorování a vnímání světa, tak vlastní aktivní zapojení do něj.
Zdroje souvisejících informací:
- Receptive Language: Understanding Words and Language. Online. Child Development. Dostupné z: https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/understanding-language/receptive-language-understanding-words-and-language/. [cit. 2025-03-26].
- What Is Receptive Language? Online. Brightwheel. Dostupné z: https://mybrightwheel.com/blog/receptive-language. [cit. 2025-03-26].
- Didaktická hra a její význam ve vyučování. Online. RVP.cz. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/13271/DIDAKTICKA-HRA-A-JEJI-VYZNAM-VE-VYUCOVANI.html. [cit. 2025-03-26].