Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Receptivní hra

Receptivní hra je typ dětské činnosti, při které dítě pasivně přijímá podněty z okolí. Na rozdíl od her, kde dítě aktivně jedná a tvoří, zde je spíše v roli pozorovatele nebo posluchače. Typickými příklady receptivní hry jsou poslouchání pohádek, písniček nebo básniček, prohlížení obrázků v knize, sledování loutkového divadla, filmů či animovaných příběhů. 

Přestože se dítě při těchto hrách samo aktivně nezapojuje pohybem nebo tvorbou, jeho mysl je velmi aktivní. Vnímá, naslouchá, představuje si děje a spojuje si je s vlastním prožíváním. Díky tomu receptivní hra rozvíjí představivost, jazyk, porozumění ději, ale i emoční vnímání. Například při poslechu pohádky se dítě učí chápat vztahy mezi postavami, poznávat různé emoce a situace, které může později přenášet do vlastního světa. 

Receptivní hra má tedy důležitou roli v celkovém rozvoji dítěte – podporuje smyslové vnímání, pozornost, soustředění, ale i empatii a schopnost porozumět jiným lidem. Zároveň může být pro dítě i uklidňujícím a inspirujícím zážitkem. 

Je však důležité, aby receptivní hry byly v rovnováze s hrami aktivními – tedy takovými, při kterých dítě samo tvoří, hýbe se nebo komunikuje. Kombinace obou přístupů přispívá k harmonickému vývoji dítěte, který zahrnuje jak klidné pozorování a vnímání světa, tak vlastní aktivní zapojení do něj. 

Zdroje souvisejících informací: 

  1. Receptive Language: Understanding Words and Language. Online. Child Development. Dostupné z: https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/understanding-language/receptive-language-understanding-words-and-language/. [cit. 2025-03-26].
  2. What Is Receptive Language? Online. Brightwheel. Dostupné z: https://mybrightwheel.com/blog/receptive-language. [cit. 2025-03-26]. 
  3. Didaktická hra a její význam ve vyučování. Online. RVP.cz. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/13271/DIDAKTICKA-HRA-A-JEJI-VYZNAM-VE-VYUCOVANI.html. [cit. 2025-03-26]. 
      Články, které by vás mohly zajímat:

      Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

      Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

      Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

      Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

      Metody, jak podporovat kresbu u dětí

      Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

      Psychologický význam dětských kreseb

      Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

      Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

      Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

      Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

      Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

      Důvěřujte specialistům.

      EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.