Návyk
Návyk představuje zautomatizovaný vzorec chování či jednání, který se utváří pravidelným opakováním určité činnosti. Tyto ustálené vzorce se stávají součástí každodenního života a mohou být jak pozitivní (např. pravidelné čištění zubů), tak negativní (např. odkládání povinností).
V předškolním věku se formuje většina základních návyků, které ovlivňují budoucí životní styl dítěte. V tomto období rozhodujeme o tom, jak se bude utvářet způsob života dítěte, jak se uplatní nebo naopak neuplatní vybrané prvky životosprávy i v dalších věkových obdobích. Systematická výchova v oblasti pohybových aktivit, stravování či hygieny je v tomto věku klíčová.
Děti se učí prostřednictvím opakování a napodobování. Pravidelné provádění určité činnosti vede k její automatizaci, což usnadňuje její začlenění do běžného života. Například pravidelné stolování v určitou dobu podporuje zdravé stravovací návyky a celkovou životosprávu dítěte.
Rodiče a pečovatelé mají zásadní vliv na vytváření návyků u dětí. Poskytováním pozitivního příkladu a vytvářením strukturovaného prostředí mohou podporovat rozvoj zdravých návyků. Důležité je také poskytovat dětem zpětnou vazbu a posilovat pozitivní chování prostřednictvím pochvaly a odměn. Například pravidelné zařazování pohybových aktivit do denního režimu dítěte podporuje jeho celkový vývoj a zdraví.
Návyky jsou nedílnou součástí lidského chování a jejich formování v raném věku má dlouhodobý dopad na život člověka. Podpora pozitivních návyků u dětí přispívá k jejich zdravému vývoji a připravuje je na úspěšný a spokojený život.
Zdroje souvisejících informací:
- How Habits Are Formed and How to Break Them. Psychology Today. Dostupné z: https://www.psychologytoday.com/us/basics/habit-formation. [cit. 2025-03-24].
- Vytváření návyků u dětí. Česká průmyslová zdravotní pojišťovna. Dostupné z: https://www.cpzp.cz/clanek/1959-0-Vytvareni-navyku-u-deti.html. [cit. 2025-03-24].