Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Návyk

Návyk představuje zautomatizovaný vzorec chování či jednání, který se utváří pravidelným opakováním určité činnosti. Tyto ustálené vzorce se stávají součástí každodenního života a mohou být jak pozitivní (např. pravidelné čištění zubů), tak negativní (např. odkládání povinností).​

V předškolním věku se formuje většina základních návyků, které ovlivňují budoucí životní styl dítěte. V tomto období rozhodujeme o tom, jak se bude utvářet způsob života dítěte, jak se uplatní nebo naopak neuplatní vybrané prvky životosprávy i v dalších věkových obdobích. Systematická výchova v oblasti pohybových aktivit, stravování či hygieny je v tomto věku klíčová. ​

Děti se učí prostřednictvím opakování a napodobování. Pravidelné provádění určité činnosti vede k její automatizaci, což usnadňuje její začlenění do běžného života. Například pravidelné stolování v určitou dobu podporuje zdravé stravovací návyky a celkovou životosprávu dítěte.

Rodiče a pečovatelé mají zásadní vliv na vytváření návyků u dětí. Poskytováním pozitivního příkladu a vytvářením strukturovaného prostředí mohou podporovat rozvoj zdravých návyků. Důležité je také poskytovat dětem zpětnou vazbu a posilovat pozitivní chování prostřednictvím pochvaly a odměn. Například pravidelné zařazování pohybových aktivit do denního režimu dítěte podporuje jeho celkový vývoj a zdraví. ​

Návyky jsou nedílnou součástí lidského chování a jejich formování v raném věku má dlouhodobý dopad na život člověka. Podpora pozitivních návyků u dětí přispívá k jejich zdravému vývoji a připravuje je na úspěšný a spokojený život.

Zdroje souvisejících informací:

  1. How Habits Are Formed and How to Break Them. Psychology Today. Dostupné z: https://www.psychologytoday.com/us/basics/habit-formation. [cit. 2025-03-24].
  2. Vytváření návyků u dětí. Česká průmyslová zdravotní pojišťovna. Dostupné z: https://www.cpzp.cz/clanek/1959-0-Vytvareni-navyku-u-deti.html. [cit. 2025-03-24].
Štítky u tohoto hesla: dětský vývoj | návyk | učení
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.