Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Formování návyků dítěte

Jedná se o proces, při kterém si děti osvojují opakované vzorce chování, jež se stávají součástí jejich každodenního života. Tyto návyky se týkají různých oblastí, jako je hygiena, stravování, spánek nebo sociální interakce. Správně vytvořené návyky mají zásadní vliv na fyzický, psychický a sociální vývoj dítěte.

Jedním z klíčových faktorů při formování návyků je role rodičů a pečovatelů. Děti se učí především pozorováním a napodobováním chování dospělých, proto je důležité, aby rodiče šli příkladem a ukazovali správné návyky.

Dalším důležitým aspektem je konzistence a opakování. Pravidelné provádění určité činnosti pomáhá dětem s návyky a přijmout je jako přirozenou součást svého života. Například každodenní mytí rukou před jídlem se postupně stává automatickým návykem.

Oceňování a chvála za správné chování motivují děti k jeho opakování. Pokud dítě dostane pozitivní zpětnou vazbu, je větší pravděpodobnost, že si návyk udrží.

Strukturované prostředí s jasně stanovenými pravidly a rutinami podporuje vytváření pevných návyků.

Mezi nejdůležitější specifické návyky patří hygienické návyky, jako je pravidelné mytí rukou, čištění zubů a celková péče o tělo. Neméně důležité jsou stravovací návyky, které ovlivňují budoucí výživové preference a zdraví dítěte. Spánkové návyky jsou dalším klíčovým aspektem, protože pravidelný spánkový režim podporuje optimální fyzický i duševní vývoj dítěte.

Formování návyků je dlouhodobý proces, který vyžaduje trpělivost, důslednost a pozitivní přístup. Správně vytvořené návyky v dětství mohou výrazně ovlivnit kvalitu života jedince i v dospělosti.

Zdroje souvisejících informací:

  1. GARDNER, Benjamin, LALLY, Phillippa a WARDLE, Jane. Making health habitual: the psychology of ‚habit-formation‘ and general practice. British Journal of General Practice. 2012, 62(605), 664–666. DOI: 10.3399/bjgp12X659466.
  2. LALLY, Phillippa, VAN JAARSVELD, Cornelia H. M., POTTS, Henry W. W. a WARDLE, Jane. How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology. 2010, 40(6), 998–1009. DOI: 10.1002/ejsp.674.
  3. LOEWENSTEIN, George, PRICE, Joseph a VOLPP, Kevin. Habit Formation in Children: Evidence from Incentives for Healthy Eating. Journal of Health Economics. 2016, 45, 47–54. DOI: 10.1016/j.jhealeco.2015.11.004.
  4. Faktory formující stravovací návyky předškoláků. Zdraví.euro.cz. 2013. Dostupné z: https://zdravi.euro.cz/clanky/faktory-formujici-stravovaci-navyky-predskolaku/. [cit. 2025-03-03].
  5. Vytváření návyků u dětí. ČPZP – Česká průmyslová zdravotní pojišťovna. [n.d.]. Dostupné z: https://www.cpzp.cz/clanek/1959-0-Vytvareni-navyku-u-deti.html. [cit. 2025-03-03].
Články, které by vás mohly zajímat:

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Jak pomoci dítěti, které špatně čte

Čtení je jednou ze základních dovedností nutných pro správný rozvoj. Jak postupovat, když má dítě se čtením problémy? Připravili jsme pro vás 7 tipů, které mohou výrazně pomoci.

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas....

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.