Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Fonematické uvědomování

Fonematické uvědomování je schopnost vědomě rozpoznávat a manipulovat s jednotlivými zvukovými jednotkami řeči, tzv. fonémy. Je klíčová pro rozvoj čtenářských a psacích dovedností, protože umožňuje pochopení vztahu mezi mluvenou a psanou formou jazyka. ​

Rozvoj fonematického uvědomování začíná již v předškolním věku. Dítě nejprve vnímá slova jako celek, ale postupně se učí rozlišovat jednotlivé zvuky. Mezi druhým a třetím rokem je schopné rozpoznat rýmující se slova. Kolem čtvrtého roku dokáže rozdělit slovo na slabiky a naopak ze slabik slovo složit. Po pátém roce života obvykle rozpozná první hlásku ve slově a přibližně v pěti až šesti letech zvládá izolovat jednotlivé fonémy ve slově.

Nedostatečné fonematické uvědomování může vést k obtížím při osvojování čtení a psaní. Proto je důležité tuto dovednost u dětí rozvíjet, například prostřednictvím her zaměřených na práci se zvuky, rýmy a slabikami.

Zdroje souvisejících informací:

  1. BRADLEY, Lynette a BRYANT, Peter E. Categorizing sounds and learning to read: A causal connection. 1983, 301(5899), 419–421. DOI: 10.1038/301419a0.
  2. NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development. 2000. Dostupné z: https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf. [cit. 2025-03-03].
  3. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psycholog.eu. [n.d.]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/37. [cit. 2025-03-03].
  4. Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování. Digifolio.rvp.cz. [n.d.]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12942. [cit. 2025-03-03].
Články, které by vás mohly zajímat:

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.