Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Fonematické uvědomování

Fonematické uvědomování je schopnost vědomě rozpoznávat a manipulovat s jednotlivými zvukovými jednotkami řeči, tzv. fonémy. Je klíčová pro rozvoj čtenářských a psacích dovedností, protože umožňuje pochopení vztahu mezi mluvenou a psanou formou jazyka. ​

Rozvoj fonematického uvědomování začíná již v předškolním věku. Dítě nejprve vnímá slova jako celek, ale postupně se učí rozlišovat jednotlivé zvuky. Mezi druhým a třetím rokem je schopné rozpoznat rýmující se slova. Kolem čtvrtého roku dokáže rozdělit slovo na slabiky a naopak ze slabik slovo složit. Po pátém roce života obvykle rozpozná první hlásku ve slově a přibližně v pěti až šesti letech zvládá izolovat jednotlivé fonémy ve slově.

Nedostatečné fonematické uvědomování může vést k obtížím při osvojování čtení a psaní. Proto je důležité tuto dovednost u dětí rozvíjet, například prostřednictvím her zaměřených na práci se zvuky, rýmy a slabikami.

Zdroje souvisejících informací:

  1. BRADLEY, Lynette a BRYANT, Peter E. Categorizing sounds and learning to read: A causal connection. 1983, 301(5899), 419–421. DOI: 10.1038/301419a0.
  2. NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development. 2000. Dostupné z: https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf. [cit. 2025-03-03].
  3. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psycholog.eu. [n.d.]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/37. [cit. 2025-03-03].
  4. Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování. Digifolio.rvp.cz. [n.d.]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12942. [cit. 2025-03-03].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.