Fonematické uvědomování
Fonematické uvědomování je schopnost vědomě rozpoznávat a manipulovat s jednotlivými zvukovými jednotkami řeči, tzv. fonémy. Je klíčová pro rozvoj čtenářských a psacích dovedností, protože umožňuje pochopení vztahu mezi mluvenou a psanou formou jazyka.
Rozvoj fonematického uvědomování začíná již v předškolním věku. Dítě nejprve vnímá slova jako celek, ale postupně se učí rozlišovat jednotlivé zvuky. Mezi druhým a třetím rokem je schopné rozpoznat rýmující se slova. Kolem čtvrtého roku dokáže rozdělit slovo na slabiky a naopak ze slabik slovo složit. Po pátém roce života obvykle rozpozná první hlásku ve slově a přibližně v pěti až šesti letech zvládá izolovat jednotlivé fonémy ve slově.
Nedostatečné fonematické uvědomování může vést k obtížím při osvojování čtení a psaní. Proto je důležité tuto dovednost u dětí rozvíjet, například prostřednictvím her zaměřených na práci se zvuky, rýmy a slabikami.
Zdroje souvisejících informací:
- BRADLEY, Lynette a BRYANT, Peter E. Categorizing sounds and learning to read: A causal connection. 1983, 301(5899), 419–421. DOI: 10.1038/301419a0.
- NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development. 2000. Dostupné z: https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf. [cit. 2025-03-03].
- Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psycholog.eu. [n.d.]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/37. [cit. 2025-03-03].
- Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování. Digifolio.rvp.cz. [n.d.]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12942. [cit. 2025-03-03].