Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Centrum řeči

Centrum řeči je oblast v mozku, pod kterou spadají dvě oblasti. Brocova oblast se nachází v levém čelním laloku a je zodpovědná za produkci řeči. Konkrétně koordinuje svaly potřebné k mluvení, jako jsou svaly rtů, jazyka a hlasivek. Wernickeho oblast se nachází levém spánkovém laloku a je klíčová pro porozumění mluvené i psané řeči. Tyto dvě oblasti spolupracují a propojují je nervové dráhy, což umožňuje komplexní zpracování řeči v mozku.

Vývoj řečových schopností u dětí je úzce spjat s dozráváním těchto mozkových oblastí. V prvních letech života dochází k intenzivnímu rozvoji nervových spojení, což umožňuje postupné osvojování řečových dovedností. Během tohoto období je mozek velmi plastický, což znamená, že je schopen se přizpůsobovat a vytvářet nová spojení v reakci na podněty z okolí.​

Klíčové etapy vývoje řeči:

  • Předřečové období (do 1 roku)
    Dítě komunikuje prostřednictvím pláče, gest a mimiky.​
  • Období prvních slov (1–2 roky)
    Dítě začíná používat jednoduchá slova a rozumí základním pokynům.​
  • Období rozvoje slovní zásoby a gramatiky (2–3 roky)
    Dítě tvoří jednoduché věty a rozšiřuje slovní zásobu.​
  • Období zdokonalování řeči (3–6 let)
    Dítě zlepšuje výslovnost, gramatiku a schopnost vyprávět.​

Správná stimulace a podnětné prostředí jsou pro rozvoj řeči zásadní. Rodiče mohou podpořit vývoj řečových schopností dětí pravidelným čtením, povídáním si a zapojováním dětí do různých aktivit, které podporují komunikaci. Pokud dítě ve vývoji řeči zaostává, je vhodné konzultovat situaci s odborníkem, například s klinickým logopedem.

 

Zdroje souvisejících informací:

  1. Brocovo centrum řeči. Online. WikiSkripta. 2024. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Brocovo_centrum_%C5%99e%C4%8Di. [cit. 2025-02-26].
  2. Wernickeovo centrum řeči v mozku. Online. MEDLICKER. 2019. Dostupné z: https://cs.medlicker.com/1666-wernickeovo-centrum. [cit. 2025-02-26].

Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.