Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Motorická (pohybová) koordinace

Motorická koordinace je schopnost efektivně ovládat pohyby těla díky spolupráci svalů a nervového systému. U dětí je klíčová pro zvládání každodenních činností, sportu i jemných úkonů, jako je psaní.

V kojeneckém věku (0–1 rok) se dítě učí zvedat hlavičku, otáčet se, lézt a chodit, což vytváří základ pro další pohyby.
V batolecím období (1–3 roky) se zdokonaluje chůze, běh a jemná manipulace s předměty.
V předškolním věku (3–6 let) dítě získává lepší rovnováhu, učí se jezdit na kole, házet a kreslit.
V mladším školním věku (6–12 let) se pohyby stávají plynulejšími a přesnějšími, dítě zvládá složitější úkoly jako sport či psaní.

Dostatek pohybu a různorodých aktivit je zásadní – hry s míčem, jízda na kole či kreslení podporují hrubou i jemnou motoriku.
Podnětné prostředí s hračkami a nástroji pomáhá dítěti přirozeně rozvíjet pohybové schopnosti.
Pozitivní motivace posiluje dětskou sebedůvěru a ochotu učit se nové dovednosti.

Správná koordinace pohybů zlepšuje nejen fyzickou zdatnost, ale i koncentraci a sociální dovednosti. Usnadňuje každodenní úkoly a podporuje zdravý vývoj dítěte.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Motor development milestones. WHO. Dostupné z: https://www.who.int/tools/child-growth-standards/standards/motor-development-milestones. [cit. 2025-03-18].
  2. Motor Development Principles. Online. Physiopedia. Dostupné z: https://www.physio-pedia.com/Motor_Development_Principles. [cit. 2025-03-18].
  3. Motor Skills Development in Children. Online. Psychology Town. Dostupné z: https://psychology.town/developmental/motor-skills-development-children-early-late-childhood/. [cit. 2025-03-18].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.