Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Bystrost

Bystrost označuje schopnost rychlého a efektivního vnímání, porozumění a reagování na různé podněty nebo situace. V podstatě jde o rychlé a efektivní myšlení, které nám pomáhá dobře se orientovat v okolním světě a zvládat nové výzvy. Bystrost zahrnuje nejen naši schopnost rychle se rozhodovat nebo reagovat na informace, ale také to, jak rychle dokážeme pochopit nové věci, které se kolem nás dějí.

U dětí je bystrost důležitá pro jejich schopnost učit se a reagovat na nové podněty. Malé děti si rychle všimnou změn v prostředí, třeba když něco nového uvidí nebo uslyší, a umí se tomu okamžitě přizpůsobit. Jak rostou, bystrost se projevuje i tím, jak rychle dokážou reagovat na nové situace, například ve škole při učení.

Bystrost se dá rozdělit do několika oblastí:

  • kognitivní bystrost – to znamená, jak rychle dokážeme přemýšlet a zpracovávat informace; když se setkáme s nějakým problémem nebo novou situací, bystrost nám pomůže rychle najít řešení nebo docházet k závěrům,
  • sociální bystrost – to je schopnost rychle poznat, co se děje v interakcích s ostatními lidmi; například umíme rozpoznat, co nám ostatní lidé chtějí říct z jejich výrazu tváře nebo tónu hlasu, aniž by museli mluvit,
  • vizuální a prostorová bystrost – schopnost rychle se orientovat v prostoru a vnímat různé věci kolem nás; když například čteme mapu nebo se pohybujeme v novém prostředí, bystrost nám pomáhá lépe se zorientovat,
  • reakční bystrost – to je schopnost rychle reagovat na to, co se děje kolem nás; může to být třeba rychlá reakce při sportu nebo při nějaké nečekané situaci, kdy je potřeba rychle jednat.

U dětí se bystrost vyvíjí spolu s jejich učením a růstem. Děti, které jsou bystré, se rychleji učí nové věci, snadněji se přizpůsobují změnám a dokážou lépe řešit problémy. Tento typ bystrosti se rozvíjí prostřednictvím různých činností, které stimulují jejich myšlení a pozornost.

Zdroje souvisejících informací:

  1. GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0.
  2. POSNER, Michael I., RAJAN, C. N. Cognitive Neuroscience of Attention. MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01726-7.
  3. STERNBERG, Robert J. The Nature of Cognition. MIT Press, 1999. ISBN 978-0-262-13314-4.
Štítky u tohoto hesla: bystrost | myšlení | škola | učení
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.