Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Bystrost

Bystrost označuje schopnost rychlého a efektivního vnímání, porozumění a reagování na různé podněty nebo situace. V podstatě jde o rychlé a efektivní myšlení, které nám pomáhá dobře se orientovat v okolním světě a zvládat nové výzvy. Bystrost zahrnuje nejen naši schopnost rychle se rozhodovat nebo reagovat na informace, ale také to, jak rychle dokážeme pochopit nové věci, které se kolem nás dějí.

U dětí je bystrost důležitá pro jejich schopnost učit se a reagovat na nové podněty. Malé děti si rychle všimnou změn v prostředí, třeba když něco nového uvidí nebo uslyší, a umí se tomu okamžitě přizpůsobit. Jak rostou, bystrost se projevuje i tím, jak rychle dokážou reagovat na nové situace, například ve škole při učení.

Bystrost se dá rozdělit do několika oblastí:

  • kognitivní bystrost – to znamená, jak rychle dokážeme přemýšlet a zpracovávat informace; když se setkáme s nějakým problémem nebo novou situací, bystrost nám pomůže rychle najít řešení nebo docházet k závěrům,
  • sociální bystrost – to je schopnost rychle poznat, co se děje v interakcích s ostatními lidmi; například umíme rozpoznat, co nám ostatní lidé chtějí říct z jejich výrazu tváře nebo tónu hlasu, aniž by museli mluvit,
  • vizuální a prostorová bystrost – schopnost rychle se orientovat v prostoru a vnímat různé věci kolem nás; když například čteme mapu nebo se pohybujeme v novém prostředí, bystrost nám pomáhá lépe se zorientovat,
  • reakční bystrost – to je schopnost rychle reagovat na to, co se děje kolem nás; může to být třeba rychlá reakce při sportu nebo při nějaké nečekané situaci, kdy je potřeba rychle jednat.

U dětí se bystrost vyvíjí spolu s jejich učením a růstem. Děti, které jsou bystré, se rychleji učí nové věci, snadněji se přizpůsobují změnám a dokážou lépe řešit problémy. Tento typ bystrosti se rozvíjí prostřednictvím různých činností, které stimulují jejich myšlení a pozornost.

Zdroje souvisejících informací:

  1. GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0.
  2. POSNER, Michael I., RAJAN, C. N. Cognitive Neuroscience of Attention. MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01726-7.
  3. STERNBERG, Robert J. The Nature of Cognition. MIT Press, 1999. ISBN 978-0-262-13314-4.
Štítky u tohoto hesla: bystrost | myšlení | škola | učení
Články, které by vás mohly zajímat:

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem...

Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.