Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Metakognice

Metakognice znamená „myšlení o myšlení“, tedy schopnost uvědomovat si a řídit vlastní myšlenkové procesy. Děti, které ji rozvíjejí, se lépe učí, efektivněji řeší problémy a snadněji se adaptují na nové situace. Díky metakognici si uvědomují, jak se učí nejlépe, a mohou svůj přístup upravovat.

V předškolním věku (3–6 let) si děti začínají uvědomovat, co znají a co ne. Například si mohou říct: „Tohle si nepamatuji, musím se zeptat.“ Už v této fázi se učí, jak pracovat se svou pamětí a jak hledat pomoc.

V mladším školním věku (6–12 let) se učí plánovat, sledovat svůj pokrok a hodnotit své učení. Například si mohou všimnout, že si lépe zapamatují učivo, když si ho zopakují nahlas, nebo že jim pomáhá zapisování poznámek.

V dospívání (12 let a více) se stávají samostatnějšími. Začínají si vědomě vybírat strategie efektivního učení a rozvíjejí kritické myšlení. Uvědomují si své silné i slabé stránky a dokážou lépe pracovat s vlastní motivací.

Podporování sebereflexe je klíčem k rozvoji metakognice. Povzbuzujte děti, aby přemýšlely o tom, jak se učí a co jim pomáhá. Můžete se jich ptát: „Co ti při učení nejvíce pomáhá?“ nebo „Jak bys to mohl udělat příště jinak?“

Důležité je také učit děti různé strategie učení. Pomozte jim objevovat metody, jako jsou vytváření poznámek, vizualizace nebo opakování nahlas. Děti si pak mohou vybrat, co jim nejvíce vyhovuje.

Nezapomínejte na zpětnou vazbu. Konstruktivní komentáře jako „Líbí se mi, jak jsi promyslel postup“ nebo „Jak jsi došel k tomuto závěru?“ dětem pomáhají uvědomit si vlastní proces myšlení a zlepšovat se.

Děti s rozvinutou metakognicí se učí efektivněji, jsou samostatnější a lépe se přizpůsobují novým výzvám. Tato dovednost jim pomáhá nejen ve škole, ale i v běžném životě – například při rozhodování, plánování nebo řešení problémů.

Zdroje souvisejících informací:

  1. FLAVELL, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring. Online. American Psychologist. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/1980-06507-001. [cit. 2025-03-18].
  2. Metacognitive Development in Childhood. Online. National Institutes of Health. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3325039/ [cit. 2025-05-13].
Články, které by vás mohly zajímat:

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

Jak podpořit rozvoj řeči dítěte

Každého rodiče těší, když vidí, jaké pokroky dělá jeho ratolest. Pravděpodobně si navždy pamatujeme, když naše dítě poprvé řeklo „máma“ nebo „táta“. Některé děti mluví skvěle „samy od sebe“, pro jiné je mluvení velká výzva. Víte, že dětem můžete na jejich cestě k mluvení výrazně pomoci?

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Ze školky do školy – přechod dítěte z mateřské na základní školu

První den ve škole – to je silná vzpomínka pro mnoho z nás, která nám v paměti zůstává celý život. Je to nepochybně velký milník v životě člověka. Pojďme se společně podívat na to, jak zvládnout přechod z mateřské školky na základní školu co nejlépe. Čtení na 8...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.