Poruchy pozornosti, soustředění a učení u dětí

Abychom pochopili, jak se může cítit dítě s takovým problémem, představme si, že jsme sami v kabině osobního letadla a máme ho pilotovat na dálkovém letu. Musíme pozorně sledovat desítky ukazatelů a kontrolek, údaje radarů, navigaci, vést rozhovory s letovými dispečery. Jak dlouho byste byli schopni udržovat tak vysokou úroveň intenzity a rozdělení pozornosti?

Co znamená mít problémy s pozorností

Dítě s nízkou schopností koncentrace pozornosti není schopno se během hodiny nebo domácích úkolů soustředit na více podrobností současně a udržovat pozornost po delší dobu. Pokud píše, nepozorně poslouchá pokyny – působí tedy dojmem, že neslyší, co mu kdo říká. Pokud se poblíž objeví jiní lidé, obrazy nebo zvuky, ihned ho rozptylují od činnosti.

Dítě bývá tak pohlceno, že má sklon zapomínat, ztrácet věci. Často nedokáže dovést úkoly do konce, protože se jeho pozornost a schopnost soustředit se vyčerpá. Proto také dítě často nezapisuje poslední poznámky nebo nedokončí poslední úkoly.  Má problémy s prováděním instrukcí postupně a organizací své práce, zvláště, pokud není pod dozorem. Starší děti s deficitem pozornosti mohou mít problém s plánováním práce, zvláště, pokud ji nelze dokončit během jednoho dne.

Potíže se zaměřením pozornosti mohou být doprovázeny buď nadměrnou pasivitou, nebo naopak hyperaktivitou a impulzivitou.

Přílišná pasivita…

Možná to také znáte: Dítě dostane úkol, ale jeho zahájení mu strašně dlouho trvá. Když už se k tomu konečně dostane, v pozornosti ochabuje, všechno ho rozptyluje a dokončení práce je doslova nadlidský výkon. Dokonce může i zapomenout, co tím úkolem vlastně bylo.

Typický scénář: v neděli večer maminka zjistí, že v pondělí je potřeba odevzdat náhle objevenou esej. Co se dá v takových případech dělat?

… i přílišný chaos

Nesoustředěnost se může projevit i nadměrnou chaotickou činností, při které je dítě neklidné, nedokáže sedět. Dělá problémy ve tříděmluví, vyrušuje, řeší všechno jen ne výuku. Pracuje bez přemýšlení, narychlo. Dělá víc věcí současně, nedokončuje započaté činnosti. Proto jsou výsledky plné chyb, sešit plný přeškrtaných klikyháků.

Chování takového dítěte je řízeno silnými impulsy. Neovládá své reakce a nepromýšlí důsledky svých spontánních činů. Často mívá nehody, a proto je neustále poškrábané. 

Důvěřujte specialistům

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.