Opožděný vývoj řeči a problémy s mluvením
Řeč je jedním ze základních způsobů, kterým komunikujeme s ostatními. Některé děti v mluvení dělají rychlé pokroky, jiným to trvá déle. To je normální. Kdy bychom však měli rámcově zpozornět?
Krátký přehled vývoje řeči do 3 let
Co by děti orientačně měly umět?
Věk dítěte | Vlastní vývoj řeči | Čemu věnovat pozornost |
1 měsíc |
vydává krátké hrdelní zvuky umí různé typy pláče |
reaguje na zvuk zvonku |
2-4 měsíce |
broukání a vrnění složené ze samohlásek, souhlásek a zvuků umí se hlasitě smát |
děti na celém světě bez ohledu na jazyk, i neslyšící děti, si broukají podobným způsobem |
5-7 měsíců |
„žvatlání“ (kanonické): dítě si hraje se slabikami, vědomě opakuje řetězce slabik: mamama, bababa, nanana… rozmanité množství zvuků a intonací |
neslyšící děti řeč nenapodobují, když si dítě nebrouká nebo nežvatlá, může to být známka opoždění ve vývoji řeči nebo známky jiného typu vývojového opoždění |
8-10 měsíců |
„papouškování“ (spojování a opakování různých slabik): dítě se snaží napodobit řeč dospělých: mama, maja, papa… počátky porozumění řeči (rozumí slovům, jako jsou názvy hraček, poznává jednotlivé osoby podle jména, rozumí slovu „ne“…) |
hlasový projev dítěte se stále více podobá projevu v rodném jazyce |
11-12 měsíců |
řetězce slabik se stále více podobají slovům řeč je úmyslně namířena k určitým osobám umí říci 1–3 slova plní jednoduché příkazy podporované dalšími gesty |
existují velké rozdíly v dovednostech expresivnosti dítěte: jsou děti, které ještě neumějí říct nic a naopak jsou děti, které už pár slov říci umějí |
13-18 měsíců |
průměrně umí dítě říci v tomto věku asi 10 slov umí ukázat, co je na obrázku dokáže splnit příkazy: „Polož to sem.“ rozumí zákazu „ne“ jedno slovo dítěte nahrazuje celou větu „dej“ = dej mi míč, mami + gesto = maminko, dej mi to |
v této době by mělo dítě umět vyslovit alespoň jedno slovo, kterému bude okolí rozumět |
19-24 měsíců |
skládá jednoduché dvouslovné výrazy používá především podstatná jména používá a vyslovuje od 50 do 170 slov začíná používat zájmena: já, ty, moje (někdy nesprávně) |
hodně gestikuluje a používá mimiku |
2 roky |
skládá věty ze 2–3 slov číslice: jeden, dva, tři často používá slůvko „ne“ (nechci, to ne) používá zájmeno „se“ (umyji se, hraju si) slovní zásoba: 50–300 slov splní příkaz složený ze dvou částí („kde je míč“, „dej mi míč“) |
ve větách převažuje expresivní oznámení |
3 roky |
skládá věty z 3–4 slov umí říci, jak se jmenuje a zná své pohlaví pokládá jednoduché otázky zkouší zpívat a učí se krátké říkanky |
3leté dítě má právo zaměňovat hlásky znělé a neznělé, (voda = fota, bouda = pouta) jeho řeč by měla být srozumitelná pro okolí ze 75 % |
Tato tabulka byla částečně zpracována ve spolupráci s klinickými logopedy – Mgr. Barbarou Wisniewskou a PaedDr. Irenou Cudlínovou