Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Vysvědčení

Pojem vysvědčení označuje oficiální dokument školy, který slouží k hodnocení a záznamu výkonů, výsledků a pokroku člověka v oblasti vzdělávání.

V souvislosti s dětským a školním vývojem je vysvědčení důležitým nástrojem pro hodnocení pokroku dítěte. Obvykle se vydává na konci každého pololetí nebo školního roku a jeho cílem je poskytnout zpětnou vazbu o výkonu žáka. Vysvědčení může obsahovat různé formy hodnocení, přičemž nejběžnějším způsobem je používání známek (např. číselné známky). Kromě známek mohou být na vysvědčení uvedeny i komentáře učitelů, které se zaměřují na silné stránky žáka, jeho pokrok, a případně na oblasti, ve kterých je potřeba zlepšení.

Vysvědčení má nejen funkci informativní, ale také motivační. Pro děti je to často způsob, jakým mohou vidět výsledky svého úsilí a práce. V závislosti na školním systému mohou vysvědčení zahrnovat i další aspekty, jako je hodnocení chování, účasti na školních aktivitách nebo rozvoje sociálních dovedností. Vysvědčení může také sloužit jako nástroj pro rodiče, kteří se tímto způsobem dozvídají, jak se jejich dítě vyrovnává s nároky školního života.

V některých případech může být vysvědčení také součástí přechodu mezi stupni školního vzdělávání, například při přechodu ze základní školy na střední školu. Vysvědčení tedy může mít vliv na budoucí vzdělávací cestu dítěte, a to například při podávání přihlášky na vyšší školy nebo při rozhodování o dalším zaměření.

Zdroje souvisejících informací:

    1. HARDY, Ian. Assessment in Education. Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-69652-6.
    2. STERNBERG, Robert J. The Nature of Cognition. MIT Press, 1999. ISBN 978-0-262-13314-4.
    3. VYGOTSKIJ, Lev S. Pedagogická psychologie. Academia, 2002. ISBN 80-200-0854-9.
    4. Informace k vyplňování vysvědčení ve středních školách a v konzervatořích. Online. MŠMT. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/informace-k-vyplnovani-vysvedceni-ve-strednich-skolach-a-v. [cit. 2025-04-30].

Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.