Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Uvažování

Uvažování je schopnost přemýšlet, analyzovat a hodnotit různé informace, aby bylo možné se rozhodnout nebo dospět k určitému závěru. V rámci dětského vývoje se tento pojem vztahuje na proces, při kterém se děti učí, jak rozumět světu kolem sebe, jak řešit problémy a jak se orientovat v různých situacích.

U malých dětí uvažování začíná velmi konkrétními způsoby myšlení, jako například schopností rozpoznat a zapamatovat si objekty a jejich vlastnosti. S věkem a zkušenostmi se však jejich schopnost uvažování zlepšuje, což jim umožňuje přecházet k abstraktnějším a složitějším formám myšlení. Například předškolní děti mohou uvažovat o jednoduchých příčinách a následcích, zatímco starší děti začínají chápat složitější vztahy, jako je plánování, vyvozování závěrů nebo dokonce hypotetické uvažování, kdy si představují různé možnosti.

Jedním z klíčových vývojových teoretiků, který se tímto tématem zabýval, byl Jean Piaget. Ten popisuje uvažování jako proces, který se vyvíjí v několika fázích. Například v předoperační fázi (kolem 2–7 let) děti ještě nevidí věci z pohledu druhých lidí, a tedy mají problém s abstraktním uvažováním, zatímco v operační fázi (kolem 7–12 let) začínají rozumět logickým vztahům a mohou provádět mentální operace, jako je třídění nebo porovnávání.

V souvislosti s dětským vývojem tedy uvažování znamená postupné zlepšování schopnosti dítěte řešit problémy, chápat složité vztahy a rozumět různým pohledům na svět. Tento proces je důležitý nejen pro školní úspěchy, ale i pro každodenní život, kdy děti čelí různým výzvám a musí se rozhodovat.

Zdroje souvisejících informací:

  1. BERK, Laura E. Child Development. Pearson, 2013. ISBN 978-0-205-37762-0.
  2. PIAGET, Jean. The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press, 1952.
  3. SIEGLER, Robert S., DELOACHE, Judy S., EISENBERG, Nancy. How Children Develop. Worth Publishers, 2014. ISBN 978-1-4641-0284-4.
Články, které by vás mohly zajímat:

Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas....

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem...

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Jak na nevhodné a agresivní chování dítěte

Děti jsou radost. Někdy však jejich chování překračuje snesitelné meze. Občasné zlobení je naprosto normální. Co ale dělat v případě, že se opakuje či stupňuje? Připravili jsme pro vás několik tipů.

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.