Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější metody, které kladou důraz na kreativitu a přirozený vývoj dítěte. Jaký přístup je ale pro vaše dítě ten nejlepší? Připravili jsme pro vás přehled různých výukových metod (jejich výhody i nevýhody), který vám může pomoci při výběru.

8. díl seriáluVývoj dětského psaní

Čtení na 5 minut

Opakování a preciznost – tradiční výuka psaní

Tradiční výuka psaní má dlouholetou historii a zaujímá pevné místo i v současném vzdělávacím systému. Klade důraz především na správnou techniku. Děti se učí, jak mají správně držet tužku, jak vést tahy písmen a jaká dodržovat pravidla psaní. Dále je kladen důraz také na přesnost a opakování. Psaní je často založeno na mechanickém procvičování stejných písmen a slov.

Výhody:

Nevýhody:

  • pro některé děti může být monotónní a demotivující,
  • nepodporuje kreativitu,
  • děti se mohou cítit frustrovaně, pokud jim psaní nejde podle stanovených norem.

Individualita a digitální technologie – moderní metody výuky psaní

V současné době se kromě tradiční výuky stále více objevují také moderní přístupy učení, které podporují individualitu dětí a snaží se využívat nové technologie, jako jsou např. tablety. Ty umožňují dětem učit se zábavnější formou (více čtěte v našem článku o digitálních technologiích). Dále se děti mohou učit psát prostřednictvím různých her, příběhů a kreativních aktivit. Moderní přístupy se zaměřují na to, aby kromě psaní děti rozuměly také obsahu a byly schopné vyjadřovat myšlenky.

Výhody:

  • větší interaktivita je pro děti více motivující,
  • dochází k přizpůsobení individuálnímu tempu,
  • podpora kreativity a přirozeného učení.

Nevýhody:

  • psaní na tabletu nerozvíjí tolik jemnou motoriku jako klasické psaní,
  • méně striktní přístup může způsobit horší čitelnost písma.

Přirozený vývoj a propojování – alternativní pedagogické přístupy

Kromě klasické a moderní výuky se v dnešní době objevují také různé alternativní pedagogické přístupy – u těch dominuje přirozenější vývoj a také propojování psaní s ostatními dovednostmi. Zde je přehled několika z nich.

Montessori metoda

V tomto pedagogickém přístupu hraje hlavní roli vlastní tempo dětí a smyslové vnímání. Děti nejdříve obkreslují písmena prstem na hmatových kartičkách (více se dočtete v našem článku Hravě, kreativně a zábavně). Psaní bývá propojeno také s rozvojem mluveného jazyka. Nechybí ani práce se speciálními pomůckami (např. kovová písmena).

Výhody:

  • přirozený rozvoj psaní,
  • podpora samostatnosti,
  • rozvoj motoriky díky různým pomůckám.

Nevýhody:

  • chybí důraz na formální stránku (pravopis),
  • nekopíruje vždy tradiční školní osnovy.

Waldorfská pedagogika

V rámci Waldorfské pedagogiky se psaní vyvíjí postupně přes kreslení tvarů, malování a příběhy. Děti nejdříve píšou psacím písmem. Tiskací písmo se učí až následně. Proces psaní je propojován s rytmem, pohybem a uměním.

Výhody:

  • kreativní a přirozený přístup,
  • podpora fantazie a vyjadřování.

Nevýhody:

  • osvojování základních dovedností má pomalejší tempo,
  • přechod do běžného školního prostředí je náročnější.

Další alternativní přístupy

  • Hejného metoda psaní – ta je inspirována matematickou metodou, v níž je důraz kladen především na logické souvislosti,
  • Reggio Emilia – psaní je součástí různých expresivních činností jako např. kreslení, koláží,
  • Dyslektické metody – speciální přístupy pro děti s poruchami učení.

 

Jak vybrat nejvhodnější přístup pro vaše dítě?

Pokud si jako rodič lámete hlavu s tím, jaký z výše uvedených přístupů by byl nejvhodnější pro vaše dítě, možná vám pomůže několik vodítek, podle kterých lze postupovat:

  • věk dítěte – mladším dětem vyhovuje hravější forma, zatímco starší děti potřebují spíše strukturovanou výuku,
  • povaha dítěte – každé dítě je jiné, každému tedy vyhovují jiné metody – některé děti mají rády kreativní metody, jiné potřebují řád,
  • školní prostředí – pokud dítě již navštěvuje tradiční školu, je nutné plnit její požadavky,
  • kombinace metod – tradiční přístup můžeme kombinovat např. s moderními či alternativními prvky, což může tvořit ideální mix.

Žádný z přístupů není zcela ideální – každý má své „pro“ a „proti“. Důležitou roli však hraje to, co vyhovuje vašemu dítěti. Velmi dobře může fungovat kombinace různých metodik s důrazem na motivaci a přirozený vývoj.

 

„Psaní je aktem objevování toho, co si myslíte a čemu věříte.“

– Daniel Pink

Zdroje souvisejících informací:

  1. MONTESSORI, M. The Montessori Method. New York: Frederick A. Stokes Company. 1912.
  2. STEINER, R. Education as a Force for Social Change. London: Rudolf Steiner Press. 1919.
  3. ZEMLIN, M. Modern Teaching Methods in Writing Instruction. Oxford University Press. 2021.
  4. 7 Benefits of Waldorf’s “Writing to Read” Approach. Online. Waldorf Today. 2024. Dostupné z: https://www.waldorftoday.com/2018/05/7-benefits-of-waldorfs-writing-to-read-approach/. [cit. 2025-02-10].
  5. 16 Quotes That Capture the Essence of Writing. Online. Bobby Powers. 2024. Dostupné z: https://bobbypowers.com/16-quotes-that-capture-the-essence-of-writing/. [cit. 2025-02-11].
  6. Four non-traditional education alternative that are not yet well known: Montessori, Goddard, Waldorf and Reggio Emilia. Online. Montessori Family Center. 2024. Dostupné z: https://montessorifamilycenter.com/en/exploring-educational-philosophies-montessori-goddard-waldorf-and-reggio-emilia-education/. [cit. 2025-02-10].
  7. Teaching Reading and Writing with Montessori. Online. Guidepost Montessori. 2024. Dostupné z: https://www.guidepostmontessori.com/blog/teaching-reading-writing-montessori. [cit. 2025-02-10].

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.