Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?
Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější metody, které kladou důraz na kreativitu a přirozený vývoj dítěte. Jaký přístup je ale pro vaše dítě ten nejlepší? Připravili jsme pro vás přehled různých výukových metod (jejich výhody i nevýhody), který vám může pomoci při výběru.
8. díl seriáluVývoj dětského psaní
Čtení na 5 minut
Opakování a preciznost – tradiční výuka psaní
Tradiční výuka psaní má dlouholetou historii a zaujímá pevné místo i v současném vzdělávacím systému. Klade důraz především na správnou techniku. Děti se učí, jak mají správně držet tužku, jak vést tahy písmen a jaká dodržovat pravidla psaní. Dále je kladen důraz také na přesnost a opakování. Psaní je často založeno na mechanickém procvičování stejných písmen a slov.
Výhody:
- poskytuje pevný základ pro psaní a zlepšuje jemnou motoriku,
- učí disciplíně a soustředění,
- díky důrazu na přesnost a jednotnost pomáhá rozvíjet čitelné písmo.
Nevýhody:
- pro některé děti může být monotónní a demotivující,
- nepodporuje kreativitu,
- děti se mohou cítit frustrovaně, pokud jim psaní nejde podle stanovených norem.
Individualita a digitální technologie – moderní metody výuky psaní
V současné době se kromě tradiční výuky stále více objevují také moderní přístupy učení, které podporují individualitu dětí a snaží se využívat nové technologie, jako jsou např. tablety. Ty umožňují dětem učit se zábavnější formou (více čtěte v našem článku o digitálních technologiích). Dále se děti mohou učit psát prostřednictvím různých her, příběhů a kreativních aktivit. Moderní přístupy se zaměřují na to, aby kromě psaní děti rozuměly také obsahu a byly schopné vyjadřovat myšlenky.
Výhody:
- větší interaktivita je pro děti více motivující,
- dochází k přizpůsobení individuálnímu tempu,
- podpora kreativity a přirozeného učení.
Nevýhody:
- psaní na tabletu nerozvíjí tolik jemnou motoriku jako klasické psaní,
- méně striktní přístup může způsobit horší čitelnost písma.
Přirozený vývoj a propojování – alternativní pedagogické přístupy
Kromě klasické a moderní výuky se v dnešní době objevují také různé alternativní pedagogické přístupy – u těch dominuje přirozenější vývoj a také propojování psaní s ostatními dovednostmi. Zde je přehled několika z nich.
Montessori metoda
V tomto pedagogickém přístupu hraje hlavní roli vlastní tempo dětí a smyslové vnímání. Děti nejdříve obkreslují písmena prstem na hmatových kartičkách (více se dočtete v našem článku Hravě, kreativně a zábavně). Psaní bývá propojeno také s rozvojem mluveného jazyka. Nechybí ani práce se speciálními pomůckami (např. kovová písmena).
Výhody:
- přirozený rozvoj psaní,
- podpora samostatnosti,
- rozvoj motoriky díky různým pomůckám.
Nevýhody:
- chybí důraz na formální stránku (pravopis),
- nekopíruje vždy tradiční školní osnovy.
Waldorfská pedagogika
V rámci Waldorfské pedagogiky se psaní vyvíjí postupně přes kreslení tvarů, malování a příběhy. Děti nejdříve píšou psacím písmem. Tiskací písmo se učí až následně. Proces psaní je propojován s rytmem, pohybem a uměním.
Výhody:
- kreativní a přirozený přístup,
- podpora fantazie a vyjadřování.
Nevýhody:
- osvojování základních dovedností má pomalejší tempo,
- přechod do běžného školního prostředí je náročnější.
Další alternativní přístupy
- Hejného metoda psaní – ta je inspirována matematickou metodou, v níž je důraz kladen především na logické souvislosti,
- Reggio Emilia – psaní je součástí různých expresivních činností jako např. kreslení, koláží,
- Dyslektické metody – speciální přístupy pro děti s poruchami učení.
Jak vybrat nejvhodnější přístup pro vaše dítě?
Pokud si jako rodič lámete hlavu s tím, jaký z výše uvedených přístupů by byl nejvhodnější pro vaše dítě, možná vám pomůže několik vodítek, podle kterých lze postupovat:
- věk dítěte – mladším dětem vyhovuje hravější forma, zatímco starší děti potřebují spíše strukturovanou výuku,
- povaha dítěte – každé dítě je jiné, každému tedy vyhovují jiné metody – některé děti mají rády kreativní metody, jiné potřebují řád,
- školní prostředí – pokud dítě již navštěvuje tradiční školu, je nutné plnit její požadavky,
- kombinace metod – tradiční přístup můžeme kombinovat např. s moderními či alternativními prvky, což může tvořit ideální mix.
Žádný z přístupů není zcela ideální – každý má své „pro“ a „proti“. Důležitou roli však hraje to, co vyhovuje vašemu dítěti. Velmi dobře může fungovat kombinace různých metodik s důrazem na motivaci a přirozený vývoj.
„Psaní je aktem objevování toho, co si myslíte a čemu věříte.“
– Daniel Pink
Zdroje souvisejících informací:
- MONTESSORI, M. The Montessori Method. New York: Frederick A. Stokes Company. 1912.
- STEINER, R. Education as a Force for Social Change. London: Rudolf Steiner Press. 1919.
- ZEMLIN, M. Modern Teaching Methods in Writing Instruction. Oxford University Press. 2021.
- 7 Benefits of Waldorf’s “Writing to Read” Approach. Online. Waldorf Today. 2024. Dostupné z: https://www.waldorftoday.com/2018/05/7-benefits-of-waldorfs-writing-to-read-approach/. [cit. 2025-02-10].
- 16 Quotes That Capture the Essence of Writing. Online. Bobby Powers. 2024. Dostupné z: https://bobbypowers.com/16-quotes-that-capture-the-essence-of-writing/. [cit. 2025-02-11].
- Four non-traditional education alternative that are not yet well known: Montessori, Goddard, Waldorf and Reggio Emilia. Online. Montessori Family Center. 2024. Dostupné z: https://montessorifamilycenter.com/en/exploring-educational-philosophies-montessori-goddard-waldorf-and-reggio-emilia-education/. [cit. 2025-02-10].
- Teaching Reading and Writing with Montessori. Online. Guidepost Montessori. 2024. Dostupné z: https://www.guidepostmontessori.com/blog/teaching-reading-writing-montessori. [cit. 2025-02-10].