Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů
V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom mohli po dětech vyžadovat, aby se soustředily na jednu činnost nebo vydržely u čtení, když sami několikrát během půl hodiny vezmeme do ruky telefon?
3. díl seriáluDětské čtení
Čtení na 5 minut
Doba digitálního přetížení
V současné době jsme neustále vystavováni obrovskému množství informací, které musíme třídit. Jsme v podstatě digitálně přetíženi. Každou chvilku reagujeme na notifikace, čteme zprávy, nakupujeme přes e-shop, sledujeme počasí… Není tedy překvapením, že se často přistihneme s mobilním telefonem v ruce. Jaký signál to však vysílá směrem k našim dětem? Ty, jak dobře víme, napodobují své vzory, které pro ně představují právě rodiče.
Zkusme se tedy zamyslet – jaký vzor svým dětem dáváme? Začít můžeme právě u čtení. Pokud nás děti uvidí častěji s knihou v ruce nežli s telefonem, stanou se pro ně knihy přirozenou součástí jejich světa. I pro nás to může mít velký přínos. S knihou vědomě zpomalíme naše tempo i tok informací směrem k nám. Hluboce se soustředíme na jednu věc a necháváme se jí pohltit.
Síla rodičovského vzoru
Rodič-čtenář je skvělým vzorem pro své děti. Dokonce i studie ukazují, že z dětí rodičů, kteří sami čtou, se častěji stávají silní čtenáři. To také úzce souvisí se vzděláním. Děti rodičů s vysokou školou zpravidla čtou více.
Zcela esenciálním momentem pro rozvoj dětského čtenářství je předčítání rodičů už od nejútlejšího věku dětí. Čtení dětem má zcela zásadní vliv na jejich kognitivní, jazykový i emotivní vývoj. Pojďme se podívat na nezpochybnitelné výhody:
- čtení napomáhá rozšiřování slovní zásoby a podporuje soustředění,
- jedná se o speciálně vyhrazený čas pro oba (rodič + dítě), kdy sdílejí společný moment ve velmi blízkém kontaktu (například v objetí),
- čtení se stává každodenním večerním rituálem, který napomáhá při uspávání dětí a zároveň nahrazuje obrazovky,
- je to společný „offline“ čas, který má relaxační a uklidňující účinky.
Jak se stát dětem vzorem v několika praktických krocích
Některé tipy jsme již nastínili v 1. dílu Čtení, kam můžete také zabrousit pro inspiraci. Zde však přinášíme stručný přehled několika kroků, které vám mohou pomoci se stát pro děti tím ideálním vzorem:
- Vyhraďte si společný „book-time“ (čas na čtení) – např. 20 minut/den,
- Viditelnost knih doma – umístěte knihy doma tak, aby je měly děti na o čích,
- Sdílejte doporučení na knihy se svými dětmi a založte si doma společný rodinný „čtenářský klub“, v němž se budete vzájemně obohacovat,
- Odložte telefon a dopřejte si „digitální detox“ během čtení.
Vytváření společného čtenářského deníku
Čtení můžete podpořit ještě dalšími aktivitami, jako například tvoření společného čtenářského deníku. Děti si tak procvičí psaní, posílí paměť, sebereflexi a emocionální inteligenci.
Připravili jsme pro vás strukturu, jak by mohl takový čtenářský deník vypadat:
- Název knihy + autor
- Postavy + hlavní myšlenka
- Oblíbená pasáž z knihy – děti ji mohou krátce opsat, nakreslit anebo přímo odcitovat,
- Moje hodnocení – hodnocení nemusí být nutně slovní, lze použít například hvězdičky, emotikony apod.
- Datum
- Ilustrace
Forma deníku může být různorodá – od klasického sešitu až po online sdílený dokument (velmi se však přimlouváme za papírovou verzi). V zapisování se můžete s vašimi dětmi střídat nebo můžete zápisy tvořit společně.
Zkusme to dnes večer „vydržet“ offline
V dnešní digitální době plné podnětů z médií je velmi důležité umět zpomalit, zastavit se. Offline čas pak můžeme trávit společně se svými dětmi a být jim v tomto ohledu vzorem. Společné čtení je ideální rituál, sdílený čas dne a emoční „posilovač“ vztahů. Zkusme to už dnes a nechme své telefony večer odložené mimo dosah.
„Z dětí se stávají čtenáři na klíně svých rodičů.“
– Emilie Buchwald
Zdroje souvisejících informací:
- BOHN, R. E., & Short, J. E. How Much Information? 2009 Report on American Consumers. Global Information Industry Center, University of California, San Diego. 2009.
- Children are made readers on the laps of their parents. Goodreads. Dostupné z: https://www.goodreads.com/quotes/9274-children-are-made-readers-on-the-laps-of-their-parents. [cit. 2025-06-18].
- Why should kids keep a diary? Thinking In Educating. 2023. Dostupné z: https://www.thinkingineducating.com/why-should-kids-keep-a-diary/. [cit. 2025-06-18].
- České děti čtou víc než v minulosti, překvapila velká studie. U mládeže však literaturu vytlačují sociální sítě. ČT24. 2018. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/ceske-deti-ctou-vic-nez-v-minulosti-prekvapila-velka-studie-u-mladeze-vsak-literaturu-vytlacuji-soci-84994. [cit. 2025-06-18].
- Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace. 2018. Dostupné z: https://publikace.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/1008188/Fulltext_1008188.pdf?sequence=1. [cit. 2025-06-18].