Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom mohli po dětech vyžadovat, aby se soustředily na jednu činnost nebo vydržely u čtení, když sami několikrát během půl hodiny vezmeme do ruky telefon?

3. díl seriáluDětské čtení

Čtení na 5 minut

Doba digitálního přetížení

V současné době jsme neustále vystavováni obrovskému množství informací, které musíme třídit. Jsme v podstatě digitálně přetíženi. Každou chvilku reagujeme na notifikace, čteme zprávy, nakupujeme přes e-shop, sledujeme počasí… Není tedy překvapením, že se často přistihneme s mobilním telefonem v ruce. Jaký signál to však vysílá směrem k našim dětem? Ty, jak dobře víme, napodobují své vzory, které pro ně představují právě rodiče.

Zkusme se tedy zamyslet – jaký vzor svým dětem dáváme? Začít můžeme právě u čtení. Pokud nás děti uvidí častěji s knihou v ruce nežli s telefonem, stanou se pro ně knihy přirozenou součástí jejich světa. I pro nás to může mít velký přínos. S knihou vědomě zpomalíme naše tempo i tok informací směrem k nám. Hluboce se soustředíme na jednu věc a necháváme se jí pohltit.

Síla rodičovského vzoru

Rodič-čtenář je skvělým vzorem pro své děti. Dokonce i studie ukazují, že z dětí rodičů, kteří sami čtou, se častěji stávají silní čtenáři. To také úzce souvisí se vzděláním. Děti rodičů s vysokou školou zpravidla čtou více.

Zcela esenciálním momentem pro rozvoj dětského čtenářství je předčítání rodičů už od nejútlejšího věku dětí. Čtení dětem má zcela zásadní vliv na jejich kognitivní, jazykový i emotivní vývoj. Pojďme se podívat na nezpochybnitelné výhody:

  • čtení napomáhá rozšiřování slovní zásoby a podporuje soustředění,
  • jedná se o speciálně vyhrazený čas pro oba (rodič + dítě), kdy sdílejí společný moment ve velmi blízkém kontaktu (například v objetí),
  • čtení se stává každodenním večerním rituálem, který napomáhá při uspávání dětí a zároveň nahrazuje obrazovky,
  • je to společný „offline“ čas, který má relaxační a uklidňující účinky.

Jak se stát dětem vzorem v několika praktických krocích

Některé tipy jsme již nastínili v 1. dílu Čtení, kam můžete také zabrousit pro inspiraci. Zde však přinášíme stručný přehled několika kroků, které vám mohou pomoci se stát pro děti tím ideálním vzorem:

  1. Vyhraďte si společný „book-time“ (čas na čtení) – např. 20 minut/den,
  2. Viditelnost knih doma – umístěte knihy doma tak, aby je měly děti na o čích,
  3. Sdílejte doporučení na knihy se svými dětmi a založte si doma společný rodinný „čtenářský klub“, v němž se budete vzájemně obohacovat,
  4. Odložte telefon a dopřejte si „digitální detox“ během čtení.

 

Vytváření společného čtenářského deníku

Čtení můžete podpořit ještě dalšími aktivitami, jako například tvoření společného čtenářského deníku. Děti si tak procvičí psaní, posílí paměť, sebereflexi a emocionální inteligenci.

Připravili jsme pro vás strukturu, jak by mohl takový čtenářský deník vypadat:

  1. Název knihy + autor
  2. Postavy + hlavní myšlenka
  3. Oblíbená pasáž z knihy – děti ji mohou krátce opsat, nakreslit anebo přímo odcitovat,
  4. Moje hodnocení – hodnocení nemusí být nutně slovní, lze použít například hvězdičky, emotikony apod.
  5. Datum
  6. Ilustrace

Forma deníku může být různorodá – od klasického sešitu až po online sdílený dokument (velmi se však přimlouváme za papírovou verzi). V zapisování se můžete s vašimi dětmi střídat nebo můžete zápisy tvořit společně.

 

Zkusme to dnes večer „vydržet“ offline

V dnešní digitální době plné podnětů z médií je velmi důležité umět zpomalit, zastavit se. Offline čas pak můžeme trávit společně se svými dětmi a být jim v tomto ohledu vzorem. Společné čtení je ideální rituál, sdílený čas dne a emoční „posilovač“ vztahů. Zkusme to už dnes a nechme své telefony večer odložené mimo dosah.

 

„Z dětí se stávají čtenáři na klíně svých rodičů.“
– Emilie Buchwald

Zdroje souvisejících informací:

  1. BOHN, R. E., & Short, J. E. How Much Information? 2009 Report on American Consumers. Global Information Industry Center, University of California, San Diego. 2009.
  2. Children are made readers on the laps of their parents. Goodreads. Dostupné z: https://www.goodreads.com/quotes/9274-children-are-made-readers-on-the-laps-of-their-parents. [cit. 2025-06-18].
  3. Why should kids keep a diary? Thinking In Educating. 2023. Dostupné z: https://www.thinkingineducating.com/why-should-kids-keep-a-diary/. [cit. 2025-06-18].
  4. České děti čtou víc než v minulosti, překvapila velká studie. U mládeže však literaturu vytlačují sociální sítě. ČT24. 2018. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/ceske-deti-ctou-vic-nez-v-minulosti-prekvapila-velka-studie-u-mladeze-vsak-literaturu-vytlacuji-soci-84994. [cit. 2025-06-18].
  5. Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace. 2018. Dostupné z: https://publikace.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/1008188/Fulltext_1008188.pdf?sequence=1. [cit. 2025-06-18].

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.