Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem přesně čtení pomáhá dětem zvládat školní docházku a jak tuto činnost dále rozvíjet se dozvíte na následujících řádcích.

4. díl seriáluDětské čtení

Čtení na 3 minuty

Proč děti, které čtou, mají lepší školní výsledky?

Některé studie uvádí, že děti, které rády čtou, dosahují ve škole (známkování) lepších výsledků. Jak je to ale možné? Souvisí to právě s pěstováním čtení u dětí už od útlého věku. Velký vliv má samozřejmě rodina. V prostředí, kde čtou i rodiče, s větší pravděpodobností vyrůstají pravidelní čtenáři.

Děti trénují porozumění textu a procvičují kritické myšlení. Dále si rozšiřují slovní zásobu a také rozvíjí koncentraci.

Čtení dětem už od útlého věku má pro jejich rozvoj velký význam – v pozdějších letech častěji dosahují lepších výsledků v testech zaměřených na myšlení a učení. Každodenní kontakt s knihami přináší dětem výrazný přínos. Ve škole pak zpravidla zvládají učivo snadněji; výzkumy ukazují, že pravidelné domácí čtení souvisí s lepšími výsledky v testech čtenářské gramotnosti.

Jak čtení ovlivňuje porozumění textu a psaní?

Interaktivní čtení (čtení s aktivním zapojením dětí) rodičů společně s dětmi od jednoho roku do pěti let významně podporuje hned několik rovin slovní zásoby:

  • receptivní slovní zásoba – to, co dítě chápe,
  • expresivní slovní zásoba – to, co dítě dokáže říct,
  • předčtenářské dovednosti – např. povědomí o knihách a psaném textu.

Tato forma čtení má významný vliv na raný jazykový rozvoj dětí. Bylo zjištěno, že slovní zásoba pak zlepšuje nejen čtenářskou plynulost, ale také porozumění textu a akademický výkon.

Četba rozvíjí porozumění. Děti se učí chápat význam slov v kontextu, uvažovat o příčinách a důsledcích. Nejlépe se tyto dovednosti rozvíjejí interaktivním čtením, kdy například dětem klademe různé otázky, nebo děti samy vlastními slovy shrnují obsah příběhu.

Čtení rozšiřuje slovní zásobu, zlepšuje pravopis a gramatiku. To pomáhá například při tvůrčím psaní – ve škole například při psaní různých slohových prací.

Četba také zvyšuje analytické myšlení, soustředění a paměť, které představují klíčové dovednosti pro školu i život.

Audioknihy jako pomocník při učení

Dnešní moderní doba nabízí spoustu doplňkových možností, jak čtení rozvíjet. Jednu z nich představují audioknihy. Ty mohou pomoci zpřístupnit knihy dětem, které méně čtou. Zvyšují zájem o čtení a podporují relaxaci.

Audioknihy mají obdobně pozitivní vliv na děti jako klasické knihy – podporují lepší porozumění textu, rozšiřování slovní zásoby a zlepšují výslovnost. Jsou také vhodným pomocníkem pro čtenáře s různými obtížemi (např. dyslexie, ADHD či bilingvismus). Přesto by primární roli mělo hrát aktivní čtení textu z papírových knih. Displejům a digitálním technologiím se v kontextu čtení spíše vyhýbejme, protože zároveň představují velké pokušení při narušování pozornosti.

Na závěr

Čtení hraje významnou roli v jazykovém vývoji u dětí a jejich školním úspěchu. Díky čtení se děti rozvíjí v mnoha oblastech a předmětech (nejen v těch jazykových). Celkově četba pomáhá s koncentrací, pamětí a myšlením. V zájmu o čtení mohou pomoci například audioknihy, které často volí i „nečtenáři“. Tak se pohodlně usaďte se svými dětmi a společně se začtěte nebo zaposlouchejte.

 

„Čtení je nejlepší učení. Sledovat myšlenky velkého člověka – to je ta nejzajímavější věda.“
– Alexander Sergejevič Puškin

  1. Araújo, L., Costa, P. Reading to Young Children: Higher Home Frequency Associated with Higher Educational Achievement in PIRLS and PISA. Online. Education Sciences, 2023, roč. 13, č. 12, s. 1240. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/12/1240. [cit. 2025-09-23].
  2. Castles, A., Rastle, K., Nation, K. Ending the Reading Wars: Reading Acquisition From Novice to Expert. Online. Psychological Science in the Public Interest. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1529100618772271. [cit. 2025-06-19].
  3. Audiobooks and Literacy. Online. National Literacy Trust. Dostupné z: https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/audiobooks-and-literacy/. [cit. 2025-06-19].
  4. Children and young people’s reading in 2025. National Literacy Trust. Online. Dostupné z: https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/children-and-young-peoples-reading-in-2025/. [cit. 2025-06-23].
  5. Decoding: Why audiobooks are awesome for students. OverDrive. Online. Dostupné z: https://company.overdrive.com/2023/06/02/learning-benefits-of-audiobooks/. [cit. 2025-06-23].
  6. Language Unlocks Reading. National Literacy Trust. Online. Dostupné z: https://cdn.literacytrust.org.uk/media/documents/Language_unlocks_reading.pdf. [cit. 2025-06-23].
  7. The Benefit of Audiobooks. Listening Books. Online. Dostupné z: https://www.listening-books.org.uk/education/the-benefit-of-audiobooks. [cit. 2025-06-23].
  8. Why Children Who Read Succeed in Life. Vega Schools. Online. Dostupné z: https://www.vegaschools.com/blog/why-children-who-read-succeed-in-life. [cit. 2025-06-19].
  9. Čtení – nejlepší učení. Citaty.net. Online. Dostupné z: https://citaty.net/citaty-o-cteni/. [cit. 2025-06-19].

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Digitální technologie a jejich vliv na vývoj psaní u dětí

Digitální technologie se postupem času staly součástí nejen našeho každodenního života, ale také toho dětského. Denně se děti setkávají s chytrými telefony, tablety, počítači atd. Bezpochyby tyto vymoženosti nabízejí spoustu možností a výhod, nicméně velmi...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.