Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Bezprostřední paměť

Bezprostřední paměť, někdy nazývaná ultrakrátká paměť, uchovává smyslové informace po velmi krátkou dobu, obvykle jen několik sekund. Slouží jako první fáze paměťového procesu, kde mozek rozhoduje, které informace jsou důležité a měly by být předány do krátkodobé paměti k dalšímu zpracování.

Bezprostřední paměť je velmi důležitá pro každodenní činnosti. Pomáhá nám například, když si pamatujeme číslo, které nám někdo řekl, než si ho stihneme zapsat, nebo když si zapamatujeme jméno někoho, koho jsme právě potkali. Také nám umožňuje udržet informace, které používáme při vykonávání nějakého úkolu, jako je třeba řešení matematické úlohy nebo sledování pokynů.

U dětí se bezprostřední paměť postupně vyvíjí. Malé děti mají omezenou kapacitu pro uchovávání informací, ale jak rostou, jejich schopnost uchovávat a zpracovávat informace na krátkou dobu se zlepšuje. Tento proces je důležitý pro učení ve škole, protože umožňuje dětem soustředit se na různé úkoly, zapamatovávat si pokyny a rozumět tomu, co se právě děje.

Bezprostřední paměť je tedy základem pro mnohé naše každodenní činnosti a je nezbytná pro efektivní fungování v každodenním životě. Pomáhá nám rychle reagovat na podněty, pamatovat si informace, které jsme právě získali, a efektivně je používat v daný okamžik.

Zdroje souvisejících informací:

  1. BADDELEY, Alan D. Working Memory, Thought, and Action. Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-852801-3.
  2. NEATH, Ian. The Cambridge Handbook of Visuospatial Thinking. Cambridge University Press, 2005. ISBN 978-0-521-65848-2.
  3. SCHACTER, Daniel L. Memory and Amnesia. MIT Press, 1996. ISBN 978-0-262-08219-7.
  4. Paměť. Online. Studium Psychologie. 2023. Dostupné z: https://www.studium-psychologie.cz/obecna-psychologie/8-pamet.html. [cit. 2025-02-25].
  5. Paměť a její poruchy. Online. WikiSkripta. 2009. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Pam%C4%9B%C5%A5_a_jej%C3%AD_poruchy. [cit. 2025-02-25].

Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.