Čtení jako brána k lepším školním výsledkům
Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem přesně čtení pomáhá dětem zvládat školní docházku a jak tuto činnost dále rozvíjet se dozvíte na následujících řádcích.
4. díl seriáluDětské čtení
Čtení na 3 minuty
Proč děti, které čtou, mají lepší školní výsledky?
Některé studie uvádí, že děti, které rády čtou, dosahují ve škole (známkování) lepších výsledků. Jak je to ale možné? Souvisí to právě s pěstováním čtení u dětí už od útlého věku. Velký vliv má samozřejmě rodina. V prostředí, kde čtou i rodiče, s větší pravděpodobností vyrůstají pravidelní čtenáři.
Děti trénují porozumění textu a procvičují kritické myšlení. Dále si rozšiřují slovní zásobu a také rozvíjí koncentraci.
Čtení dětem už od útlého věku má pro jejich rozvoj velký význam – v pozdějších letech častěji dosahují lepších výsledků v testech zaměřených na myšlení a učení. Každodenní kontakt s knihami přináší dětem výrazný přínos. Ve škole pak zpravidla zvládají učivo snadněji; výzkumy ukazují, že pravidelné domácí čtení souvisí s lepšími výsledky v testech čtenářské gramotnosti.
Jak čtení ovlivňuje porozumění textu a psaní?
Interaktivní čtení (čtení s aktivním zapojením dětí) rodičů společně s dětmi od jednoho roku do pěti let významně podporuje hned několik rovin slovní zásoby:
- receptivní slovní zásoba – to, co dítě chápe,
- expresivní slovní zásoba – to, co dítě dokáže říct,
- předčtenářské dovednosti – např. povědomí o knihách a psaném textu.
Tato forma čtení má významný vliv na raný jazykový rozvoj dětí. Bylo zjištěno, že slovní zásoba pak zlepšuje nejen čtenářskou plynulost, ale také porozumění textu a akademický výkon.
Četba rozvíjí porozumění. Děti se učí chápat význam slov v kontextu, uvažovat o příčinách a důsledcích. Nejlépe se tyto dovednosti rozvíjejí interaktivním čtením, kdy například dětem klademe různé otázky, nebo děti samy vlastními slovy shrnují obsah příběhu.
Čtení rozšiřuje slovní zásobu, zlepšuje pravopis a gramatiku. To pomáhá například při tvůrčím psaní – ve škole například při psaní různých slohových prací.
Četba také zvyšuje analytické myšlení, soustředění a paměť, které představují klíčové dovednosti pro školu i život.
Audioknihy jako pomocník při učení
Dnešní moderní doba nabízí spoustu doplňkových možností, jak čtení rozvíjet. Jednu z nich představují audioknihy. Ty mohou pomoci zpřístupnit knihy dětem, které méně čtou. Zvyšují zájem o čtení a podporují relaxaci.
Audioknihy mají obdobně pozitivní vliv na děti jako klasické knihy – podporují lepší porozumění textu, rozšiřování slovní zásoby a zlepšují výslovnost. Jsou také vhodným pomocníkem pro čtenáře s různými obtížemi (např. dyslexie, ADHD či bilingvismus). Přesto by primární roli mělo hrát aktivní čtení textu z papírových knih. Displejům a digitálním technologiím se v kontextu čtení spíše vyhýbejme, protože zároveň představují velké pokušení při narušování pozornosti.
Na závěr
Čtení hraje významnou roli v jazykovém vývoji u dětí a jejich školním úspěchu. Díky čtení se děti rozvíjí v mnoha oblastech a předmětech (nejen v těch jazykových). Celkově četba pomáhá s koncentrací, pamětí a myšlením. V zájmu o čtení mohou pomoci například audioknihy, které často volí i „nečtenáři“. Tak se pohodlně usaďte se svými dětmi a společně se začtěte nebo zaposlouchejte.
„Čtení je nejlepší učení. Sledovat myšlenky velkého člověka – to je ta nejzajímavější věda.“
– Alexander Sergejevič Puškin
- Araújo, L., Costa, P. Reading to Young Children: Higher Home Frequency Associated with Higher Educational Achievement in PIRLS and PISA. Online. Education Sciences, 2023, roč. 13, č. 12, s. 1240. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/12/1240. [cit. 2025-09-23].
- Castles, A., Rastle, K., Nation, K. Ending the Reading Wars: Reading Acquisition From Novice to Expert. Online. Psychological Science in the Public Interest. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1529100618772271. [cit. 2025-06-19].
- Audiobooks and Literacy. Online. National Literacy Trust. Dostupné z: https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/audiobooks-and-literacy/. [cit. 2025-06-19].
- Children and young people’s reading in 2025. National Literacy Trust. Online. Dostupné z: https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/children-and-young-peoples-reading-in-2025/. [cit. 2025-06-23].
- Decoding: Why audiobooks are awesome for students. OverDrive. Online. Dostupné z: https://company.overdrive.com/2023/06/02/learning-benefits-of-audiobooks/. [cit. 2025-06-23].
- Language Unlocks Reading. National Literacy Trust. Online. Dostupné z: https://cdn.literacytrust.org.uk/media/documents/Language_unlocks_reading.pdf. [cit. 2025-06-23].
- The Benefit of Audiobooks. Listening Books. Online. Dostupné z: https://www.listening-books.org.uk/education/the-benefit-of-audiobooks. [cit. 2025-06-23].
- Why Children Who Read Succeed in Life. Vega Schools. Online. Dostupné z: https://www.vegaschools.com/blog/why-children-who-read-succeed-in-life. [cit. 2025-06-19].
- Čtení – nejlepší učení. Citaty.net. Online. Dostupné z: https://citaty.net/citaty-o-cteni/. [cit. 2025-06-19].