Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Grafomotorika

Grafomotorika označuje komplex psychomotorických činností, které člověk vykonává při psaní a kreslení. Zahrnuje úroveň motorické způsobilosti pro grafický projev, jako je psaní, obkreslování, kreslení a rýsování. Rozvoj grafomotorických dovedností je důležitý zejména u dětí před nástupem do první třídy, protože jsou jedním z kritérií při posuzování školní zralosti dítěte. ​

Správný rozvoj grafomotoriky úzce souvisí s jemnou motorikou, která zahrnuje koordinaci oka a ruky, správný úchop psacích potřeb a schopnost manipulace s drobnými předměty. Nedostatečně rozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech mohou být důvodem pro odklad školní docházky, protože by mohly předznamenávat potíže při nácviku psaní. ​

Pokud se u dítěte projeví problémy se správným osvojováním tvarů písmen, špatně čitelný, těžkopádný a pomalý grafický projev, je potřeba co nejdříve začít s nápravou. Dítě si totiž může svůj handicap uvědomovat, což oslabuje jeho vnitřní motivaci k psaní, ztrácí důvěru v sebe a ovlivňuje to jeho osobnostní rozvoj. ​

Rozvoj grafomotoriky ovlivňuje celkový psychomotorický vývoj dítěte, kam patří hrubá motorika (motorické funkce paže, ramene a lokte), jemná motorika prstů a dlaně, motorika očních pohybů, motorika mluvidel a vizuomotorika (souhra mezi okem a rukou). S grafomotorikou také souvisí zrakové a sluchové vnímání, koncentrace pozornosti a lateralita. ​

Je důležité rozvíjet grafomotorické dovednosti u dětí již od raného věku, aby se předešlo možným problémům po nástupu do školy. Kolem pátého roku by měla být ruka již vyhraněná a dostatečně uvolněná, dítě by mělo dokázat držet tužku pevně ve třech prstech, ale netlačit na ni.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Developing Fine Motor Manipulation Skills. Online. KidsAbility. Dostupné z: https://www.kidsability.ca/wp-content/uploads/2024/02/Developing-Fine-Motor-Manipulation-Skills-CTN.pdf [cit. 2025-05-13].
  2. Graphomotor Skills. Online. North Shore Pediatric Therapy. Dostupné z: https://www.nspt4kids.com/healthtopics-conditions-database/graphomotor-skill [cit. 2025-05-13].
  3. Co je grafomotorika a jak ji u dítěte posilovat? PředškolníVěk.cz. Dostupné z: https://www.predskolnivek.cz/co-je-grafomotorika-a-jak-ji-u-ditete-posilovat/. [cit. 2025-03-03].
  4. Grafomotorika – PRODYS. Online. PRODYS.cz. Dostupné z: https://prodys.cz/grafomotorika/index.htm. [cit. 2025-03-03].
  5. Pomůcky pro rozvoj grafomotoriky a pozdější snadné psaní. Online. Učíme se rádi. Dostupné z: https://www.ucimeseradi.cz/grafomotorika/. [cit. 2025-03-03].
Články, které by vás mohly zajímat:

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

7 rad, jak pomoci nepozornému dítěti

Přinášíme vám několik důležitých tipů, které mohou pomoci řešit problémy s nepozorností vašeho dítěte.

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Když rodič čte, dítě roste. Síla rodinného čtení v době displejů

V dnešní digitální době, kdy na nás útočí z obrazovek stovky tisíc slov denně, je čím dál obtížnější zůstat soustředěný. Současným trendem se stávají spíše krátké texty, ubývá však „hluboké čtení“. Tento vliv proniká i do dětského světa, a to přes rodiče. Jak bychom...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Jak na nevhodné a agresivní chování dítěte

Děti jsou radost. Někdy však jejich chování překračuje snesitelné meze. Občasné zlobení je naprosto normální. Co ale dělat v případě, že se opakuje či stupňuje? Připravili jsme pro vás několik tipů.

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.