Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Konstruktivní hra

Konstruktivní hra je typ dětské činnosti, při níž děti vytvářejí nové objekty nebo struktury pomocí různých materiálů, jako jsou stavebnice, kostky, písek či přírodní materiály. Tato forma hry se objevuje přibližně kolem druhého roku života dítěte a hraje klíčovou roli v jeho kognitivním a motorickém vývoji. ​

Prostřednictvím konstruktivní hry děti rozvíjejí jemnou motoriku, prostorovou představivost a schopnost plánovat. Například při stavění věže z kostek se učí o stabilitě a rovnováze, což podporuje jejich logické myšlení a schopnost řešit problémy. ​

Kromě toho konstruktivní hra podporuje kreativitu a představivost. Děti experimentují s různými materiály a objevují nové způsoby jejich využití, čímž rozvíjejí svou fantazii a inovativní myšlení. ​

Spolupráce s ostatními dětmi během konstruktivní hry navíc posiluje sociální dovednosti, jako je komunikace, týmová práce a schopnost sdílet nápady. Tím se děti učí efektivně spolupracovat a respektovat názory druhých.

Celkově je konstruktivní hra nezbytnou součástí dětského vývoje, která přispívá k rozvoji fyzických, kognitivních i sociálních schopností dítěte.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Encouraging Constructive Play in Early Childhood. Online. Famly. Dostupné z: https://www.famly.co/blog/encouraging-constructive-play. [cit. 2025-03-14].
  2. Play and Children’s Development: Introduction to the Special Issue. Online. National Center for Biotechnology Information (NCBI). Dostupné z: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7372995/. [cit. 2025-03-14].
  3. The Benefits of Construction Play. Online. Pentagon Play. Dostupné z: https://www.pentagonplay.co.uk/news-and-info/benefits-of-construction-play. [cit. 2025-03-14].
  4. Konstruktivní činnosti (při spontánních hrách). Mensa ČR. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/res/f/konstruktivni-cinnosti.pdf. [cit. 2025-03-14].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.