Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Rámcový vzdělávací program (RVP)

Rámcový vzdělávací program (zkráceně RVP) je základní dokument, který určuje, co a jak by se mělo v jednotlivých stupních vzdělávání v České republice učit. Vychází z něj každá škola při tvorbě vlastního školního vzdělávacího programu (ŠVP), tedy konkrétního učebního plánu, podle kterého se děti učí. 

RVP stanovuje hlavní cíle vzdělávání, definuje základní učivo, očekávané výstupy a tzv. klíčové kompetence – tedy dovednosti, které by si žáci měli postupně osvojit. Zároveň určuje, kolik času by mělo být věnováno jednotlivým vzdělávacím oblastem, například jazyku, matematice, přírodním vědám, umění nebo výchově ke zdraví. 

Velkou výhodou rámcového programu je jeho pružnost. I když zajišťuje jednotnou úroveň vzdělávání napříč republikou, umožňuje školám přizpůsobit výuku svým podmínkám, zájmům žáků nebo místnímu prostředí. Díky tomu může být výuka více zaměřená na konkrétní potřeby dětí a daného regionu. 

RVP byl zaveden spolu se školským zákonem v roce 2004 a od té doby se postupně vyvíjí. Dochází k jeho průběžné aktualizaci, aby lépe odpovídal měnící se společnosti a výzvám dnešní doby – například v oblasti digitální gramotnosti, občanského vzdělávání nebo udržitelného rozvoje. 

Existuje několik typů RVP podle stupně vzdělávání: 

  • RVP PV pro předškolní vzdělávání, 
  • RVP G pro gymnázia 
  • a RVP SOV pro střední odborné školy. 

Celkově RVP slouží jako opora pro školy, učitele i rodiče – určuje směr vzdělávání a zároveň ponechává prostor pro tvořivost a vlastní přístup každé školy. 

Zdroje souvisejících informací: 

  1. Rámcové vzdělávací programy. Online. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy. [cit. 2025-03-26]. 
  2. Rámcové vzdělávací programy. Online. Národní pedagogický institut ČR. Dostupné z: https://www.npi.cz/ramcove-vzdelavaci-programy. [cit. 2025-03-26]. 
  3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Online. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty. [cit. 2025-03-26]. 
  4. RVP – Rámcové vzdělávací programy. Online. Edu.cz. Dostupné z: https://edu.gov.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/. [cit. 2025-03-26]. 
Štítky u tohoto hesla: digitální dovednosti | tvořivost | učení | vzdělání
Články, které by vás mohly zajímat:

Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem...

Zdravá výživa pro správný vývoj mozku

Současné stravovací návyky znamenají vyšší dávky omega-6 kyselin a nižší dávky omega-3. V jídelníčcích chybí ryby. Těch bychom měli sníst alespoň 300-500 gramů týdně. Nedostatek omega-3 kyselin se může negativně projevit na vývoji dětského mozku. Alternativou k vyšší kombinaci mořských ryb může být obohacení stravy o preparáty obsahující omega-3 mastné kyseliny ze svalů mladých mořských ryb.

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Jak vybrat základní školu pro vaše dítě?

Základní škola představuje klíčové období v životě člověka. První školní den, první opravdová přátelství, první studijní úspěchy i neúspěchy… Je to zásadní etapa pro další vývoj dítěte. Proto bychom jako rodiče měli výběru základní školy pro naše děti věnovat...

Jak pomoci dítěti, které špatně čte

Čtení je jednou ze základních dovedností nutných pro správný rozvoj. Jak postupovat, když má dítě se čtením problémy? Připravili jsme pro vás 7 tipů, které mohou výrazně pomoci.

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Zápisy do MŠ a ZŠ – začátek další etapy v životě dítěte

Jaro představuje mimo jiné také období zápisů do mateřských a základních škol. Je to náročné a zároveň klíčové období nejen pro rodiče, ale také pro samotné děti. Se zápisem je spojená řada otázek: Jakou škol(k)u vybrat? Jak probíhá zápis? Jaké dovednosti by mělo dítě...

Kdy začít s výukou psaní?

Možná se ptáte, kdy nastane vhodná doba na to začít děti učit psát. Mnohem důležitější otázka, jakou bychom si měli položit, však zní: je na to naše dítě připravené? Podle jakých vodítek bychom se měli řídit, či jak můžeme dětem v procesu psaní pomoci, se dozvíte v...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.