Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Nervové buňky (neurony)

Neurony jsou speciální buňky v těle, které přenášejí informace. Jsou hlavními stavebními kameny mozku a celého nervového systému. Díky tomu nám pomáhají vnímat svět kolem sebe, pohybovat se, myslet i pamatovat si.

Každý neuron má několik částí – malé „větvičky“ zvané dendrity, které přijímají signály z okolí, tělo buňky, kde se informace zpracovává, a nakonec axon, kterým se signál posílá dál. Na konci axonu se informace předává jinému neuronu nebo třeba svalu – právě takto tělo reaguje na podněty, například když rychle ucukneme rukou od horkého hrnku.

Navíc neurony spolu komunikují pomocí drobných chemických látek, kterým se říká neurotransmitery. Díky těmto látkám si předávají zprávy a náš mozek tak může rychle reagovat, přemýšlet nebo se učit.

Je důležité si uvědomit, že neurony hrají zásadní roli ve vývoji mozku a schopností dítěte. Už během těhotenství se jich v mozku tvoří obrovské množství. Když se dítě narodí, má jich přibližně 100 miliard – tedy zhruba tolik, kolik jich bude mít po celý život.

Po narození se mezi neurony začínají vytvářet nová spojení (říká se jim synapse). Čím více dítě vnímá svět kolem sebe – slyší, vidí, hýbe se, hraje si, komunikuje – tím více těchto spojení v mozku vzniká. Tato síť spojení je základem pro to, aby se dítě mohlo učit, myslet, mluvit nebo pohybovat.

Dále je třeba zmínit, že velmi důležitým procesem je zrání nervových vláken. Nervy se obalují látkou zvanou myelin, která zrychluje přenos informací. Díky tomu se dítě postupně zlepšuje v pohybu, řeči, pozornosti i paměti.

Na závěr platí, že když má dítě dostatek podnětů – hraje si, zpívá, kreslí, povídá si – jeho mozek se zdravě vyvíjí. Naopak, pokud podněty chybí, mozek některá spojení „vyřadí“ jako zbytečná, což může později ovlivnit schopnosti dítěte.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Brain Architecture. Online. Center on the Developing Child at Harvard University. Dostupné z: https://developingchild.harvard.edu/key-concept/brain-architecture/. [cit. 2025-03-24].
  2. Brain Development – Child and Adolescent Development. Online. James Madison University. Dostupné z: https://pressbooks.lib.jmu.edu/topicalchilddev/chapter/brain-development/. [cit. 2025-03-24].
  3. Stages of Child Brain Development. Online. Parenting For Brain. Dostupné z: https://www.parentingstyles.com/brain-development/. [cit. 2025-03-24].
  4. Why Ages 0-3 are the MOST Crucial Years of Brain Development. Online. Embracing Motherhood. Dostupné z: https://embracing-motherhood.com/why-ages-0-3-are-the-most-crucial-years-of-brain-development/. [cit. 2025-03-24].
  5. Neuron. Online. WikiSkripta. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Neuron. [cit. 2025-03-24].
  6. Neurony – základní stavební jednotky nervového systému. Online. NZIP. Dostupné z: https://www.nzip.cz/clanek/1399-neurony-zakladni-stavebni-jednotky-nervoveho-systemu. [cit. 2025-03-24].
  7. Ranný věk – rozvoj dítěte. Online. Děti.mensa.cz. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php?aid=17&pg=odborne-informace–rany-vek–rozvoj-ditete. [cit. 2025-03-24].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.