Metakognice
Metakognice znamená „myšlení o myšlení“, tedy schopnost uvědomovat si a řídit vlastní myšlenkové procesy. Děti, které ji rozvíjejí, se lépe učí, efektivněji řeší problémy a snadněji se adaptují na nové situace. Díky metakognici si uvědomují, jak se učí nejlépe, a mohou svůj přístup upravovat.
V předškolním věku (3–6 let) si děti začínají uvědomovat, co znají a co ne. Například si mohou říct: „Tohle si nepamatuji, musím se zeptat.“ Už v této fázi se učí, jak pracovat se svou pamětí a jak hledat pomoc.
V mladším školním věku (6–12 let) se učí plánovat, sledovat svůj pokrok a hodnotit své učení. Například si mohou všimnout, že si lépe zapamatují učivo, když si ho zopakují nahlas, nebo že jim pomáhá zapisování poznámek.
V dospívání (12 let a více) se stávají samostatnějšími. Začínají si vědomě vybírat strategie efektivního učení a rozvíjejí kritické myšlení. Uvědomují si své silné i slabé stránky a dokážou lépe pracovat s vlastní motivací.
Podporování sebereflexe je klíčem k rozvoji metakognice. Povzbuzujte děti, aby přemýšlely o tom, jak se učí a co jim pomáhá. Můžete se jich ptát: „Co ti při učení nejvíce pomáhá?“ nebo „Jak bys to mohl udělat příště jinak?“
Důležité je také učit děti různé strategie učení. Pomozte jim objevovat metody, jako jsou vytváření poznámek, vizualizace nebo opakování nahlas. Děti si pak mohou vybrat, co jim nejvíce vyhovuje.
Nezapomínejte na zpětnou vazbu. Konstruktivní komentáře jako „Líbí se mi, jak jsi promyslel postup“ nebo „Jak jsi došel k tomuto závěru?“ dětem pomáhají uvědomit si vlastní proces myšlení a zlepšovat se.
Děti s rozvinutou metakognicí se učí efektivněji, jsou samostatnější a lépe se přizpůsobují novým výzvám. Tato dovednost jim pomáhá nejen ve škole, ale i v běžném životě – například při rozhodování, plánování nebo řešení problémů.
Zdroje souvisejících informací:
- FLAVELL, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring. Online. American Psychologist. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/1980-06507-001. [cit. 2025-03-18].
- Metacognitive Development in Childhood. Online. National Institutes of Health. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3325039/ [cit. 2025-05-13].