Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Hmatové vnímání (percepce)

Hmatové vnímání je schopnost člověka vnímat podněty prostřednictvím hmatu. Tento proces umožňuje získávat informace o vlastnostech objektů, jako jsou tvar, velikost, textura, teplota či hmotnost, a hraje klíčovou roli v poznávání okolního světa.​

Vývoj hmatového vnímání probíhá postupně. Novorozenci reagují na doteky a skrze hmat poznávají své tělo i okolí. Kojenci začínají uchopovat předměty a zkoumat je rukama i ústy. Batolata již rozlišují různé textury a třídí předměty podle velikosti či tvaru. Předškoláci dále zdokonalují koordinaci rukou, což je důležité pro kreslení a psaní.

Hmatové vnímání ovlivňuje jemnou motoriku, kognitivní rozvoj i sociální interakce. Děti se díky němu učí manipulovat s předměty, rozlišovat jejich vlastnosti a rozvíjet logické myšlení. Doteky jsou také důležité pro emocionální vazby a pocit bezpečí.

Hmat lze podpořit různými aktivitami. Hmatové hry, jako „kouzelná krabice“, pomáhají rozeznávat tvary a textury. Práce s modelínou či pískem rozvíjí vnímání povrchů. Stavebnice a puzzle posilují jemnou motoriku a prostorovou představivost.

Podpora hmatového vnímání je zásadní pro celkový rozvoj dítěte. Dostatek podnětů a příležitostí k objevování světa dotykem pomáhá dětem lépe se orientovat v prostředí a rozvíjet důležité dovednosti.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Skin and Mechanoreceptor Contribution to Tactile Input for Perception and Action. Online. Frontiers in Human Neuroscience. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2022.862344/full. [cit. 2025-03-05].
  2. Tactile Perception – Definition, Activities, How It Works And Affects. Online. Psychotreat. Dostupné z: https://psychotreat.com/tactile-perception-definition-activities-how-it-works-and-affects/. [cit. 2025-03-05].
  3. Kognitivní činnosti – hmat. Online. RAABE. Dostupné z: https://www.raabe.cz/magazin/kognitivni-cinnosti-hmat. [cit. 2025-03-11].
  4. Vnímání a jeho poruchy. Online. WikiSkripta. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Vn%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD_a_jeho_poruchy. [cit. 2025-03-05].
Články, které by vás mohly zajímat:

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Jak na nevhodné a agresivní chování dítěte

Děti jsou radost. Někdy však jejich chování překračuje snesitelné meze. Občasné zlobení je naprosto normální. Co ale dělat v případě, že se opakuje či stupňuje? Připravili jsme pro vás několik tipů.

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Různé metody výuky psaní – jaký přístup zvolit?

Výuka psaní je nedílnou součástí vzdělávání. Liší se v závislosti na přístupu pedagoga, věku dítěte a používané metodice. V současnosti existuje mnoho vzdělávacích strategií psaní – od těch tradičních, založených na opakování a preciznosti, až po nové alternativnější...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Nejčastější problémy při učení psaní a co s nimi

Učit se psát představuje důležitý milník v dětském vývoji. Osvojit si tuto dovednost nebývá vždy jednoduché. Děti se mohou setkat s různými obtížemi, které ovlivňují kvalitu jejich písemného projevu. Musí překonat nejednu výzvu. My jako rodiče jim v tom však můžeme...

Dětské čtení – klíč k rozvoji jazyka, myšlení i emocí

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší. V dnešní záplavě různých „výukových“ hraček a aplikací se ale často zapomíná na jeden z nejjednodušších a nejúčinnějších nástrojů dětského rozvoje – obyčejné čtení. Společné čtení či předčítání není jen příjemně strávený čas....

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Čtení jako brána k lepším školním výsledkům

Čtení od útlého věku má velmi pozitivní vliv na celkový vývoj dětí – od emočního až po jazykový. Existuje navíc velmi úzká souvislost mezi čtením a školními výsledky. Děti, které více čtou, častokrát dosahují lepších výsledků a daří se jim tak ve škole lépe. V čem...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.