Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Grafomotorika

Grafomotorika označuje komplex psychomotorických činností, které člověk vykonává při psaní a kreslení. Zahrnuje úroveň motorické způsobilosti pro grafický projev, jako je psaní, obkreslování, kreslení a rýsování. Rozvoj grafomotorických dovedností je důležitý zejména u dětí před nástupem do první třídy, protože jsou jedním z kritérií při posuzování školní zralosti dítěte. ​

Správný rozvoj grafomotoriky úzce souvisí s jemnou motorikou, která zahrnuje koordinaci oka a ruky, správný úchop psacích potřeb a schopnost manipulace s drobnými předměty. Nedostatečně rozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech mohou být důvodem pro odklad školní docházky, protože by mohly předznamenávat potíže při nácviku psaní. ​

Pokud se u dítěte projeví problémy se správným osvojováním tvarů písmen, špatně čitelný, těžkopádný a pomalý grafický projev, je potřeba co nejdříve začít s nápravou. Dítě si totiž může svůj handicap uvědomovat, což oslabuje jeho vnitřní motivaci k psaní, ztrácí důvěru v sebe a ovlivňuje to jeho osobnostní rozvoj. ​

Rozvoj grafomotoriky ovlivňuje celkový psychomotorický vývoj dítěte, kam patří hrubá motorika (motorické funkce paže, ramene a lokte), jemná motorika prstů a dlaně, motorika očních pohybů, motorika mluvidel a vizuomotorika (souhra mezi okem a rukou). S grafomotorikou také souvisí zrakové a sluchové vnímání, koncentrace pozornosti a lateralita. ​

Je důležité rozvíjet grafomotorické dovednosti u dětí již od raného věku, aby se předešlo možným problémům po nástupu do školy. Kolem pátého roku by měla být ruka již vyhraněná a dostatečně uvolněná, dítě by mělo dokázat držet tužku pevně ve třech prstech, ale netlačit na ni.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Developing Fine Motor Manipulation Skills. Online. KidsAbility. Dostupné z: https://www.kidsability.ca/wp-content/uploads/2024/02/Developing-Fine-Motor-Manipulation-Skills-CTN.pdf [cit. 2025-05-13].
  2. Graphomotor Skills. Online. North Shore Pediatric Therapy. Dostupné z: https://www.nspt4kids.com/healthtopics-conditions-database/graphomotor-skill [cit. 2025-05-13].
  3. Co je grafomotorika a jak ji u dítěte posilovat? PředškolníVěk.cz. Dostupné z: https://www.predskolnivek.cz/co-je-grafomotorika-a-jak-ji-u-ditete-posilovat/. [cit. 2025-03-03].
  4. Grafomotorika – PRODYS. Online. PRODYS.cz. Dostupné z: https://prodys.cz/grafomotorika/index.htm. [cit. 2025-03-03].
  5. Pomůcky pro rozvoj grafomotoriky a pozdější snadné psaní. Online. Učíme se rádi. Dostupné z: https://www.ucimeseradi.cz/grafomotorika/. [cit. 2025-03-03].
Články, které by vás mohly zajímat:

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Písmo v první třídě: Comenia Script vs. tradiční vázané písmo

V první třídě přicházejí děti do kontaktu s mnoha novými výzvami. Jednu z nich představuje také učení psaní. V současnosti se na českých školách diskutuje o využití dvou hlavních typů písma: tradičního vázaného písma a písma Comenia Script. Jaké jsou mezi nimi...

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?[dsm_text_badges...

Jak motivovat děti ke čtení

Čtení představuje klíčovou činnost pro dětský vývoj. Některé výzkumy ukazují, že již čtení s kojenci a malými dětmi velmi výrazně posiluje vztahy mezi nimi a rodiči. Má také zásadní dopad na raný vývoj mozku a na citové vazby během stěžejních fází růstu. Společné...

Jak se děti učí psát – od čmárání ke konvenčnímu psaní

Psaní je důležitý způsob komunikace. V období dětství má však mnohem komplexnější význam. Psaní představuje důležitý nástroj pro rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a také vývoj kognitivních schopností. V jakých fázích vývoj psaní probíhá a čím můžeme dětem...

Psaní kreativně, hravě a zábavně

Psaní může být pro mnohé děti opravdová výzva. Klíčovou roli zde hraje především motivace, která může pomoci při rozvoji jazykových dovedností a celkového kognitivního vývoje. Velmi úzce spolu souvisejí totiž dovednosti čtení, psaní a kreslení, které se vyvíjejí...

Špatné vysvědčení. A co tomu řeknou rodiče?

Vysvědčení představuje stresové období nejen pro žáky, ale také jejich rodiče. Děti se bojí, jaká bude reakce rodičů, rodiče zase přemýšlejí nad tím, jak se k problému co nejlépe postavit. Klíčovou roli hraje komunikace. Ať už se jedná o špatnou známku ve škole,...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.